Mine områder
Hjelp
Anniqa Dahl1
CONTRIBUTOR ***

Feriepenger til permitterte timelønnede

av Anniqa Dahl1

Vi har mange timeansatte som er permitterte nå.  Jeg regner med at jeg er pliktig til å registrere når de har ferie; også for at de skal få lov til å få utbetalt feriepenger. Hvordan gjør andre det?

 

Tidligere har vi ikke registrert ferie på de som er timeansatte, siden de gjerne er studenter som ønsker å jobbe så mye som mulig i skoleferier. Mange har ikke opparbeidet feriepenger for fem uker. Hvis de ikke har opparbeidet feriepenger for fem uker ferie, er det nok å registrere antall feriedager som dekkes av feriepengene?

Er det i orden å utbetale alle feriepengene i juni (som vi vanligvis gjør), og å fordele ferien i løpet av sommeren?

For våre ansatte er mangel på penger et problem nå - de har ikke oversikt over hvor mye de kan få i dagpenger, og mange er studenter uten krav på dagpenger. For studentene setter jeg opp ferie i mai, og utbetaler feriepenger nå, siden de ikke får dagpenger. De som skal få dagpenger må registreres med ferie, siden de ikke kan få både feriepenger og dagpenger. Hvordan pleier andre å gjøre her? 

 

Jeg tenker å utbetale i juni, og må da sette opp minst 4 ukers ferie i juni, juli, eller august. De ansatte må passe på å notere ferie i meldekortene. 

 

Mye spørsmål rundt dette, og spesielt som rutinene har vært svært pragmatiske, men regelverket ikke er det. Ønsker ikke at noen av de ansatte skal komme i klammeri med NAV.

1 SVAR 1
Godkjent løsning
Renate Martensson
VISMA

av Renate Martensson

Hei,

 

I henhold til ferieloven skal feriepenger først utbetales når ferien tas.

Dersom det er fastsatt ferie i permitteringstiden har de ansatte krav på utbetaling av feriepenger.

De ansatte må melde ifra på meldekortet sitt til NAV at de tar ut ferie, dette meldes ikke inn fra Visma Lønn selv om du registrerer de med ferie der.

Du kan lese mer om dette her på Community for Fagområdet for Lønn & HR.

 

For å utbetale feriepenger manuelt kan du se på dette brukertipset, under Manuelt utbetale feriepenger til en eller flere ansatte.

 

Mvh Renate,

Visma HRM Support.

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"