Mine områder
Hjelp
Anne Mari Stein
PARTNER

Frikort-saldo ikke oppbrukt når evnt %-kort kommer

av Anne Mari Stein

Hei,

Vi henter inn nye skattekort og en ansatt har endret skattekortet sitt til prosenkort fra frikort.

Skal det ikke da tas i bruk det nye skattekortet?

Vi opplever at prosenten er registrert på den ansatte, men det brukes fremdeles av frikort-saldoen når vi lønnsberegner.

 

14 SVAR 14

av Gunnar Glendrange

Det er en glede å kunne informere om at dette blir løst i Visma Lønn versjon 10.0   (som vi håper kommer i løpet av måneden).

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Jeg har samme problemstilling som blir spurt om tilbake til 2015. Det blir ikke trukket skatt på lønnen selv om det er endret til prosenttrekk. Frikortsaldoen blir bare redusert. Skulle ikke dette være oppdatert etter versjon 10? Vi har versjon 12.10.

Sandra Rian
CONTRIBUTOR ***

av Sandra Rian

Vi har også denne feilen, og fikk beskjed fra vår leverandør om at det er en feil i versjon 12.10, antagelig tilsvarende den i 2015.

av Gunnar Glendrange

Det kom en patch til 12.10 som følge av ny skattekortrutine. Nå har uansett versjon 13 kommet, så legg inn den så går det bedre.

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Har versjon 13.0 og har samme problem. Ansatt beholder frikortsaldo etter å ha fått %kort.

 

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Jeg har versjon 13.10, og har også dette problemet.

Har en stor kunde med mange med frikort, og det er ikke akseptabelt å måtte bruke masse tid på å gjennomgå alle med frikort hver eneste måned. 

 

 

av Gunnar Glendrange

Denne sak ble opprettet for mange år siden.  Visma support er ikke kjent med at de har vært problem med dette på lang lang tid. Ber derfor at dere kontakter oss eller din Visma partner, om man har spørsmål eller erfaringer i sakens anledning.

Lars Gøbel
CONTRIBUTOR **

av Lars Gøbel

Jeg kjører nå på versjon 13.10. Problemet er fortsatt ikke fikset.

De nye skattetrekkene på en ansatt blir lagt inn, men frikortsaldoen blir ikke slettet. På et firma jeg fører lønninger for med opp mot 200 ansatte, er det vanskelig å holde oversikten over de som har gått over fra frikort til prosent- eller tabelltrekk. Frikortsaldoen må nemlig slettes manuelt, og det er ikke holdbart i en slik situasjon.

Godkjent løsning
Gunnar Glendrange
VISMA

av Gunnar Glendrange

Hei du,

 

problemet får du løst med Visma Lønn versjon 14, som kom i juni.

 

 

Nadja Sandström
CONTRIBUTOR ***

Jag har haft problem med detta sedan länge. Amesto, som hanterar vår support och som vi är väldigt nöjda med, har varit i kontakt med Visma flera gånger för att påtala problemet, men jag fick alltid beskedet om att ni inte kunde återskapa problemet.

I februari 2018 blev Amesto lovade av Visma att ni skulle titta på det här igen. Jag skrev då en lååång förklaring med print screens och skickade in, men ni återkom aldrig till mig efter det. Jag hörde inte ett ljud. I det läget bestämde jag mig för att kontrollera detta inför varje lönekörning och rätta upp felet manuellt genom att nolla ut frikortssaldot på dom anställda det berörde. Det gör jag fortsatt då vi är ett företag med många unga anställda med frikort. 

av Gunnar Glendrange

Jo, om person går fra frikort til vanlig skattekort (tabell eller %), så skal det løses automatisk.

Jeg vil anbefale deg å ta bort frikort-opplysningene (som tydeligvis henger igjen), sjekke at skatten da beregnes - og ha et ekstra øye med personen ved neste lønnskjøring.

Lykke til!

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

 

Dette er jo en feil i systemet så man kan jo ikke bare håpe at dette blir løst.

Dette må rettes asap. Vi kjører lønn for en sesongbedrift med mange ansatte (ca 400) som har frikort. Noen av disse vil i løpet av en sesong endre sitt frikort til skattekort og det blir jo helt umulig å ha manuell kontroll på dette.

Vi må stole på at systemet håndterer dette korrekt!

 

 

av Sandra Iselin Olsen

Hei,

Vi er desverre klar over det problemet. Saken er meldt videre.
Vi håper at dette vil bli løst i kommende versjoner.

Mvh Sandra.  

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei!

Vi har opplevd det samme.

Måtte korrigere lønnsslipper etter at klienten hadde oppdaget at det ikke var trukket skatt på en ansatt.

Håper at Visma finner en løsning på dette snart.

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"