Mine områder
Hjelp
Christine Stryken
CHAMPION *

Skattekort

av Christine Stryken

Jeg har oppdatert skattekort, men får ikke lest inn på to av våre ansatte. Noen som har en ide om hva som er feil? Jeg får ingen annen feilmelding enn at det ikke leses inn skattekort for to ansattnummer.

5 SVAR 5
Kirsti RM
CONTRIBUTOR *

av Kirsti RM

Er de kanskje pensjonister? Hvis de  har pensjon fra NAV vil skattekortet gjelde bare for pensjonsutbetalingen. De må selv søke om/registrere nytt for biinntekt.

Lisa Heie
CONTRIBUTOR ***

av Lisa Heie

Hei,

Sjekk at det ikke er huket av for "ikke hent skattekort" på de to ansatte. 

LisaHeie_0-1648544023108.png

 

Eller så kan det jo rett og slett være at de ikke har fått utstedt skattekort for 2022? Spør de det gjelder i så fall, eller så kan du jo gå inn på Skatteetaten og laste ned manuelle skattekortopplysninger for kun disse to ansatte. Da kommer det gjerne opp litt mer opplysninger om skattekortet. 

 

Hilsen Lisa

 

Mona Haugli
CONTRIBUTOR *

av Mona Haugli

Det er det samme problemet hos oss, jeg får ikke hentet skattekortet for to styremedlemmer. Det er ikke haket av for "ikke hent skattekort", og de har fått utstedt skattekort. Når de sjekker hos skatteetaten så står det at firmaet har hentet skattekort, men det blir ikke med inn i visma lønn.

Godkjent løsning
Renate Martensson
VISMA

av Renate Martensson (Oppdatert ‎25-04-2022 15:19 av Renate Martensson VISMA )

Hei,

 

Fra Nyheter og forbedringer til versjon 16:

 

Har den ansatte Arbeidsforholdstype "4-Pensjon og annet" og du leser inn skattekort, leser vi inn
trekkprosent for pensjon. Hvis ansatt har en annen arbeidsforholdstype, blir ikke trekkprosent for
pensjon lest inn. De får da trekkprosent fra en av de andre trekkodene i returfilen
(loennFraHovedarbeidsgiver, loennFraBiarbeidsgiver eller
loennKunTrygdeavgiftTilUtenlandskBorgerSomGrensegjenger).

 

Kan dette være tilfellet hos deg?

 

Se under Spørsmål til support, nummer 17, i dette brukertipset for løsning.

 

Mvh Renate,

Visma HRM Support.

Christine Stryken
CHAMPION *

av Christine Stryken

Begge har ikke hake og begge har mottatt skattekort, men ingen blir registrert i lønnssystemet. Noen som har flere gode ideer?

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"