Mine områder
Hjelp
Vidar Nerby
CONTRIBUTOR ***

Innbetalinger med kid blir ikke mottatt i ocr format, pga kontantrabatt

av Vidar Nerby

Skuffet etter overgang til Autopay i Visma Global, da jeg ikke mottar OCR fil fra største kunden lenger. Det gikk bra med OCR lesing i Visma Global tidligere. Avsender bruker også Visma Global med Autopay, og sier at det ser riktig ut hos dem. Innbetalinger hvor de ikke trekker kontantrabatt kommer som OCR.  Er det noen som har erfaring med dette.

Det er mulig at kunden eller vi ikke har riktig innstillinger, eller at det er bankens systemer som ikke er satt opp , eller at det er Autopay som ikke fungerer ???

Vår Visma forhandler Økonomibistand satte opp dette for oss, så det skulle jo være riktig, både vi og kunden har nyeste versjon av Global.

2 SVAR 2
Børre Hjertnes
PARTNER

av Børre Hjertnes

Nets sier at årsaken til at disse innbetalingene ikke er levert:
Årsaken til at dere ikke har fått disse innbetalingene er at de ikke har KID. Disse transaksjonene er distribuert av en annen datasentral og det skal være sendt en melding til dere, slik at disse kan føres manuelt.

Hvis dere har en egiro innbetalingsavtale i stedet for eller i tillegg til OCR avtalen vil dere få inn alle transaksjoner også de uten KID. 

 

Løsning: Ber dere derfor kontakte Nets og endre avtalen fra OCR-avtale til Innbetaling Total.

Børre Hjertnes
ØkonomiBistand Sør AS
bh@okonomibistand.no
tlf +47 91789193
Vidar Nerby
CONTRIBUTOR ***

av Vidar Nerby

Hei!  Takk for svar på mitt innlegg, har også snakket med min kontakt hos økonomibistand og fått samme svar. Det som jeg synes er at Visma (Global) burde sett på hvordan de viderefører kid i betalingen når det kjedes med en annen bokføring, som f.eks kontantrabatt eller kreditnota. Det er ingen tvil om at kid nummeret følger betalingen, for jeg ser jo at den står på det manuelle bilaget fra banken.

 

Ta dette gjerne opp med Visma generelt, fordi det er ikke bare oss det rammer. 

 

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"