Mine områder
Hjelp
RuneStrand
CONTRIBUTOR **

Åpne poster leverandører

av RuneStrand

Jeg trenger en rapport som viser alle åpne poster for leverandører, og som viser beløp og forfallsdato.

12 SVAR 12
BeritAnne
CHAMPION ***

av BeritAnne

I dette svaret skiller jeg på rapporter og forespørsler, og håper dere kjenner forskjellene på de før dere leser videre...

VnF har veldig mange gode rapporter for de fleste Arbeidsområdene, men dessverre er en god og fullstendig kontoutskrift for Kunde og/eller Leverandør som tar hensyn til denne funksjonaliteten ennå et savn.  Jeg tror nok Visma er klar over problemet og vet ikke hvorfor det blir stadig utsatt, men vi får håpe det kommer snart.  (Vi hadde et håp om at det skulle være mulig å løse dette i OneStop Reporting med der mangler det noen feil i API'et.)
Uten å vite sikkert tror jeg noe av utfordringen her er den store fleksibiliteten programmet har i håndtering av reskontrodokument og full kontroll på saldo på disse. (Delbetaling, forhåndsbetaling, flere valuta osv.)
Dersom man har dokumenter i forskjellig valuta og ikke minst Betaling i Valuta fra/til NOK-konto blir dessverre summen på de fleste rapportene feil eller rett og slett meningsløse.  For firma som bare har transaksjoner i NOK skal de fungere bra.
Det var litt av problemstillingen - når over til løsninger, som tross alt er mye mer konstruktivt.  🙂

Da kan jeg bare vise hva jeg  anbefaler jeg til våre kunder?
For å få ut åpne poster for alle Kunder eller Leveandører anbefaler jeg rapportene "Aldersfordelt saldo..."  Det finnes fem av de for kunde og like mange for leverandører.  Forskjellen er med/uten valuta, og om det er forfalt eller ikke forfalt beløp som er aldersfordelt.
Dersom det kommer opp gamle dokument i disse rapportene som har status avsluttet, skyldes det bare at de har blitt matchet med en senere dato enn det rapportene kjøres for.

For klienter som stort sett bare har transaksjoner i NOK vil "Kundespesifikasjon" og "Leverandørspesifikasjon" som oftest gi det man ønsker i en kontoutskrift.  Dersom man har dokument i valuta skal rapportinnhold være korrekte, men ikke summene.

Sjekk også rapportene "Transaksjoner per leverandør" og "Transaksjoner per leverandør i valuta" og tilsvarende for kunde.
Legg merket til på dette at det er et valg på rapportformat før man kjører rapportene, Åpne poster eller Alle dokument.

 

Men så:  Mine favoritter som alltid gir de tallene jeg trenger er forespørslene Kundesaldo/ Kundeinformasjon og tilsvarende Leverandørsaldo/Leverandøropplysninger.  Disse mener jeg alltid gir korrekt informasjon og summer (også med tanke på valuta), men er ikke så pene at de bare er å sende ut til kunde.  For kompliserte reskontroer der ikke de rapportene jeg har nevnt over gir noe fornuftig er det mange som eksporterer innhold fra disse forespørslene til Excel.  Rydder opp der og sender det til kunde/leverandør.
For intern bruk er det viktigst at tallene er korrekte og ikke nødvendig vis at de ser så pene ut.

Det ble over her blant annet nevn avstemming mot hovedbok og til det bruker jeg forespørslene Kundesaldo og Leverandørsaldo. (Altså ikke rapportene med samme navn.)
Det er da viktig å velge samme periode og konto som det man skal sammenligne med i Hovedbok (anbefalt Saldoliste eller Balsanserapport per konto).
I Leverandør- og Kundesaldo er det valg på det, og det må velges korrekt konto her for å få riktig tall

BeritAnne_0-1664788776149.png

Dersom tallene ikke stemmer med saldoliste må det sjekkes om det er ført mot disse kontoene på andre måter enn at de har vært reskontrokonto (Hovedbokskonto under regnskapsdetaljer) på et dokument, eller om man har hatt avvik mellom IB og Åpne poster.
Hovedsakelig er det et av disse steder differanser oppstår.

 

Håper dette kan hjelpe noe, og så håper vi at vi snart kan få på plass en god rapport inne i programmet.

Marianne KS
CONTRIBUTOR **

av Marianne KS

Hva med å bruke "Aldersfordelt saldo periodeavhengig"? Her fremkommer forfallsdato og du kan velge periode (ikke dato dessverre), så denne rapporten har i alle fall jeg brukt for å avstemme mot hovedbok. Finnes samme type rapport for kunder også.

av Jeanette Haagensen

Rapporten 'transaksjoner per kunde/leverandør' på hhv kunde- og leverandørreskontro

RuneStrand
CONTRIBUTOR **

av RuneStrand

Tenkte mer på en rapport hvor en får alle åpne poster for alle leverandører pr et tidspunkt.

av Jeanette Haagensen (Oppdatert ‎28-09-2022 12:58 av Jeanette Haagensen PARTNER )

Du kan legge inn pr periode eller pr dagens dato.

T_B_J
CONTRIBUTOR ***

av T_B_J

Hvor kan man evt. legge inn dagens dato? Jeg får kun valg om periode:

T_B_J_0-1664451493361.png

 

Og det fremgår ikke forfallsdato, kun fakturadato og periode:

T_B_J_1-1664451565696.png

 

 

 

 

av Jeanette Haagensen (Oppdatert ‎03-10-2022 08:46 av Jeanette Haagensen PARTNER )

Om du legger inn 10-2022 idag (03.10) vil du få pr dagens dato.

Om du legger inn 09-2022 vil du få pr 30.09

 

Hvis du klikker på rediger rapport kan du hente inn (og fjerne felter) felter, for eksempel kan du hente inn forfallsdato.

endaetbrukernavn
CONTRIBUTOR *

av endaetbrukernavn (Oppdatert ‎03-10-2022 08:06 av endaetbrukernavn )

Og i mitt tilfelle stemmer ikke summen i bunn av listen med saldoliste/hovedbok, uansett hvilken periode jeg benytter. Og da er rapporten i utgangspunktet verdiløs. Det er jo hovedboken jeg ønsker en spesifikasjon av.

Jeg savner også åpne poster på kunder og leverandører.

Spørsmålet var åpne poster kunde/leverandør.

For avstemming av hb-konto bruker jeg reskontro -> forespørsel -> kunde-/leverandørsaldo

endaetbrukernavn
CONTRIBUTOR *

Takk for gode svar 🙂 Men burde ikke åpne poster stemme med hovedboken? Jeg klarer ikke å se hva som burde avvike der, men overser sikkert noe.

Jeg har også brukt reskontro -> forespørsel -> kunde-/leverandørsaldo til dette, men da er det mye trykking for å finne de åpne postene.

Åpne poster bør absolutt stemme med hovedboken.

Rapporten transaksjoner per kunde - åpne poster inkluderer også poster som har en annen hovedbokskonto enn 2400 (lev 49999 -> 2740, forhåndsbetalinger -> 17xx, mulig flere)

 

Rune Taklo
CONTRIBUTOR *

av Rune Taklo

Helt enig. Og det samme på kunder.

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"