Mine områder
Hjelp
Anonymous
Ikke relevant

Delbetaling av faktura fra leverandør

av Anonymous

Hei,

 

Finnes det noen enkel måte å delbetale en leverandørfaktura på i Visma.net? 

3 SVAR 3
Godkjent løsning
BeritAnne
CHAMPION ***

av BeritAnne

Du kan selvsagt alltid legge inn flere delbetalinger direkte i nettbanken og så registrere og matche manuelt, men når du skriver enkelt så regner jeg med du mener at du ønsker å remittere en faktura i flere deler.

Her kommer forklaring på det:

 

Delbetaling av faktura gjøres i skjermbilde 50300S Behandle betalinger.

Sett de utvalg som skal til for at du ser fakturaen(e) i nederste del av bildet.

På linjen for fakturaen kan du så i kolonne 'Betalt beløp' endre til det beløpet du vil betale i første avdrag (du ser da at restbeløpet vises som 'Saldo' på fakturaen), og betalingsdato for denne. 
Trykk så 'Betal faktura' slik at du oppretter samlebetaling med denne delbetalingen.

Så kan du videre opprette de øvrige delbetalinger for fakturaen på samme måte.  Det er selvsagt ikke mulig å skrive inn 'Betalt beløp' som er større enn saldo på faktura.

 

Alle delbetalinger vil bli gjort med samme KID, så du vil nok få en advarsel om dette i AutoPay på senere betalinger.  Pass på at du ikke har noen sperre i banken for betalinger av flere betalinger med samme KID, dersom det er et mulig valg.

 

Dersom man skal holde igjen siste del av betalingen langt frem i tid trenger du selvsagt ikke opprette betalingen nå, men du bør sette forfall på faktura til denne dato, slik at den ikke kommer med på en samlebetaling i mellomtiden.

 

Håper dette var forståelig?

Yngve Kristiansen2
CONTRIBUTOR **

av Yngve Kristiansen2

Er det ikke mulig å legge en delbetaling som manuell betaling? Man kan jo endre beløpet ved manuell betaling, men det dukker da opp en feilmelding som gjør at man ikke kommer videre..

BeritAnne
CHAMPION ***

av BeritAnne

Joda, det går fint å legge en delbetaling som manuell betaling. 

Jeg går ut fra at den feilmeldingen du fikk var 'Dokumentet er ikke i balanse'.

Man må bare passe på at beløpet som blir betalt balanserer med det man godskriver den enkelte faktura.

Så i tillegg til å endre beløpet du har betalt øverst i bildet så må du endre Betalt beløp på den/de dokumentene som er lagt til matching slik at summen på linjene blir den samme.

 

Jeg har forklart dette bedre i vedlegget.

 

VnF har svært god fleksibilitet i forhold til betaling/delbetaling av et eller flere dokument.  Noe av det som skjer som følge av dette kan man kanskje oppleve som tungvint dersom man ikke trenger funksjonaliteten, men totalt sett er det veldig bra.  

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"