Mine områder
Hjelp
christiank
CONTRIBUTOR ***

Kreditnota som ikke fører varer tilbake på lager

av christiank

Er det mulig å opprette en ordretype for kreditnota som ikke skal føre varer tilbake på lager?

Vi har til tider behov for å kreditere en vare som ikke skal tilbake på lager av ulike årsaker. Slik det er nå må vi kreditere, for så å foreta en lagerjustering for å ikke få feil på lager. 

3 SVAR 3
Godkjent løsning
BeritAnne
CHAMPION ***

av BeritAnne

Jeg går ut fra du her mener en Utgående faktura som er generert fra logistikk (skjerm-ID: SO303000).

Du er da sikkert klar over at det ikke er mulig å reversere faktura i dette bildet, men at dette normalt skal gjøres med retur av varer eller en ordre med type CM.  Som du sier reverserer disse også lagertransaksjonene.

 

Imidlertid så kan du når faktura er oppdatert åpne denne i skjermbilde for Utgående faktura i Finans (Skjerm-ID: AR301000) Her kan du velge Behandlinger - Reverser.

Du får da en kreditnota som kun krediterer regnskapstransaksjonene, men ikke fører varer tilbake på lager.  Dette er noen som oftest blir gjort ved en feil, men dersom jeg forstår deg rett er det en slik transaksjon du ønsker.

Jeg er usikker på hvordan dette påvirker evt. salgsstatistikker pr. vare.  Jeg tror ikke det vil påvirke rapportene under Logistikk, men kan hende de som ligger under Finans tar hensyn til disse kreditnotaene.

christiank
CONTRIBUTOR ***

av christiank

Hei, 

 

Vi har 2 forskjellige ordretyper som benyttes (Skjermid SO3010PL) for kreditnota. 

Men vi har oppdaget at begge disse ordretypene uansett fører varer tilbake på lageret. I noen tilfeller skal varer tilbakeføres og da fungerer disse fint, men i andre tilfeller kan det være at varen ikke skal føres tilbake. 

 

Den metoden hvor man reverserer en faktura, kan man der velge å kun reversere en eller noen av varene på faktura, og bruke disse på kreditnota? 

Hvis jeg feks har fakturert en kunde for 4 varer, og 1 av disse varene skal krediteres (feks defekt vare som skal kasseres). Kan jeg da hente frem den aktuelle fakturaen, velge Behandlinger -> Reverser, og velge den ene varen som skal krediteres? Vil systemet da også automatisk generere og sende kreditnota for den varen som velges? 

 

 

BeritAnne
CHAMPION ***

av BeritAnne (Oppdatert ‎24-01-2020 11:10 av BeritAnne )

Beklager at jeg ikke har sett det siste spørsmålet ditt før nå, men JA.
Etter at du har trykket reversert og fått et bilag for kreditnota i Finans kan du endre denne slik du ønsker (fjerne linjer, legge til linjer, endre antall, pris dato, tekster og hva du måtte ønske)  her er det med andre ord alle muligheter så det blir opp til brukeren at det blir korrekt.
Husk etterpå at kreditnotaen må matches med opprinnelig faktura slik at du får redusert saldo på denne.
Du har kanskje funnet ut av dette siden du har godtatt metoden som løsning.  Jeg bare noterer her for de som måtte lure på det samme.  😉

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"