Mine områder
Hjelp
mrtnsn
CONTRIBUTOR ***

Masseoppdatering av Salgsprisavtaler

av mrtnsn

Hei

 

Hva er beste fremgangmåte for å enkelt legge inn mange salgsprisavtaler?

Vi har priser som basis salgsprisavtaler, men fra det jeg kan se så er det relativt tungvint å vedlikeholde.

 

Vanligvis så ville jeg løst dette via APIet for å automatisere det, men oppdatering/oppretting av Salgsprisavtaler er ikke støttet i APIet. Jeg ser for meg at dette kan løses via Importscenarier, problemet er at jeg i så fall må ha to scenarior hvor priser først oppdateres med en "utløpsdato" (dagens dato - 1 dag), også kjøres et nytt scenario som lager en ny gjeldende fra i dag.

 

Dette virker for meg som en ikke optimal måte å gjøre det på og jeg lurer derfor på om det er en annen måte å gjøre det på? Forøvrig også litt usikker på hvordan jeg kan oppdatere en tidligere pris, da det ikke finnes en enkel "looping" funksjon i scenarier.

 

/C

 

6 SVAR 6
Caroline Hisdal
CHAMPION *

av Caroline Hisdal

Tror ikke du trenger å legge inn utløpsdato. Mener den blir satt automatisk - når du importerer varene du har før før fra excel med ny pris, dagens dato. Ikke sikker- men prøv.

AndreasS1
CHAMPION **

av AndreasS1

Jeg kan bekrefte at dette stemmer. 

mrtnsn
CONTRIBUTOR ***

av mrtnsn

Takk for svar, da skal jeg sjekke litt mer her hos meg. For hvis jeg importerer en ny pris med dagens dato så får jeg feilmelding på at utløpsdato ikke er satt. Ser for meg at det kan være en innstilling som har blitt satt hos oss.

AndreasS1
CHAMPION **

av AndreasS1

Ny  innfo Ang. priser innkjøp og salgt historikk. Dette er default (Visma.net) satt til "vis siste pris" i lagrings valg, dette har vi endret dermed får vi pris historikk etter at import i kundeprisavtaler er lagt inn. (Samme opplegg på salgspriser)

AndreasS1
CHAMPION **

av AndreasS1

2021-05-28_09h58_23.png

AndreasS1
CHAMPION **

av AndreasS1

Salg - salgsprisavtaler (Enkelt varer) = hit kommer jeg direkte fra artikkel (lagerført og ikke lagerført) og kan korrigere raskt en og en ved behov.

Kundereskonto - Kundeprisavtaler (mange varer) = Her stapper jeg inn komplett prisliste fra leverandør, 17000 artikler. Dvs. jeg starter med leverandørprisavtaler, eksporterer jeg denne får jeg komplett liste med varer som ligger i Visma som jeg lager leverandør priser med og legger inn dette med valuta NOK og SEK.

Work-around og knot men det er enkleste jeg har fått til frem til nå, så jeg er spent på om det kommer noen smarte løsninger her! 

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"