Mine områder
Hjelp
ketil_holt
CONTRIBUTOR ***

Pakkemonterings spesifikasjon

av ketil_holt

Har en sak jeg trenger hjelp med.

Vi skal spesifisere en pakkemontering som består av et verktøysett pluss et antall komponenter, hvilket er greit å sette opp.

Utfordringen er at vi i denne 'nye pakken' ønsker å fjerne to komponenter som er i det oprinnelige settet.

 

Er det mulig å få til i pakkemonteringa, eller må de to komponentene justeres inn manuelt i etterkant?

4 SVAR 4
Magnus skontorp
PARTNER

av Magnus skontorp

Jeg tenker dette kan løses på to måter:

 

  1. Du kan opprette flere revisjoner av "spesifikasjon for pakkmontering", hvor du spesifiserer innholdet.
  2. Aktivere haken for "tillat komponenttillegg". Da vil du under selve pakkmonteringen kunne fjerne/legge til komponenter før du oppdaterer/monterer. 

 

Mvh Magnus 

ketil_holt
CONTRIBUTOR ***

av ketil_holt

Hei,

Har allerede tenkt på den løsningen, men det vil ikke fungere på dette.

Grunninnholdet i denne pakkemonteringen består av en pakke vi får fra leverandør på et varenummer og ut av denne pakken skal to komponenter byttes ut i tillegg til andre komponenter som skal legges til.

 

Tror løsningen vår blir å bestille alle løse komponenter hver for seg fra leverandør.

Godkjent løsning
BeritAnne
CHAMPION ***

av BeritAnne

Det er jo for så vidt logisk at VnF ikke har funksjonalitet for å splitte ut en komponent av en vare som er registrert som et hele.  Det blir jo som å ta gjær ut av et ferdigbakt brød  😉  I prinsippet skulle dere hatt en produksjonsmodul i programmet til dette, men den er ikke lansert i VnF. 

 

Likevel...

Nå vet ikke jeg ikke hvor ofte dere gjør denne ompakkingen, men med et par manuelle transaksjoner bør dette være fullt mulig å løse på en ryddig måte, med standard logistikk.

Jeg har et par alternative arbeidsmåter, og legger først noen forutsetninger;

  • Når leverandøren selger sin pakke under et varenummer, bør dere også kjøpe varen slik.
  • I og med at dette er et tema for dere, går jeg ut fra at de komponentene som blir tatt ut av den opprinnelige pakken legges inn på lager med en verdi, slik at de senere kan selges eller inngå i andre pakker.  Hvis ikke er det jo bare å ta disse bort uten noen registrering i VnF, med mindre de utgjør en vesentlig del av varens vekt/volum.

 

Først må det opprettes følgende Lagervarer:

A. Original pakke fra leverandør

B. Netto pakke uten de komponentene som skal fjernes.

C. Gammel komponent som fjernes

D. Ny komponent som legges til

E. Ny pakke slik dere ønsker å selge den.

 

Arbeidsmåte:

  1. Innkjøp: Lag innkjøpsordre på Vare A som er slik leverandøren selger denne, utfør varemottak og betaling (Inngående faktura) på denne varen.
  2. Splitte pakke: Bruk bilde Lageruttak (IN302000) for å ta Vare A ut av lager, pass på evt. parti/serienummer og kostpris.
  3. Bruk bilde Mottak (IN301000) for å legge inn Vare B og Vare C inn på lager.  Pass her på at det blir riktig kostpris på varene, og evt. parti/serienummer.  Summen av kostpris på denne transaksjonen, bør være lik pkt. 2, med mindre dere vurderer at denne prosessen har økt eller redusert verdi på varene.
  4. Lag så ny pakkemontering med Vare B og Vare D, som resulterer i Vare E  (dette forstår jeg dere kan).
  5. Selg Vare E

VIKTIG!  For å få varekost i trinn 2 Lageruttak og trinn 3 Mottak ført på riktig konto i regnskapet, er det viktig at det brukes riktige Årsakskode på disse føringene.  Det må kanskje lages nye årsakskoder for dette.

 

Sporbarhet:  I og med at det ikke er noen systemmessig sporbarhet mellom trinnene over, anbefaler jeg at dere legger inn en felles parameter i Beskrivelse på trinn 2 og trinn 3.  Dette kan være nummer på et produksjonsdokument, opprinnelig innkjøpsordre, eller noe annet dere finner formålstjenlig.

 

Denne fremgangsmåten vil fungere uansett hvilke komponenter du senere ønsker å fjerne fra en ferdig vare.  Dersom den originale pakken (Vare A) aldri selges videre kan denne merkes med "ikke salg" eller noe slikt.

 

 

Alternativ metode vil være som du selv foreslår å bestille komponenter fra leverandøren, men dersom det alltid er de samme komponentene som fjernes vil det holde å registrere Vare B og Vare C på innkjøpsordren.  Det er ikke nødvendig å splitte Vare B dersom de gjenværende komponentene alltid holdes samlet.  Imidlertid - da dette ikke er slik leverandøren selger varen sin ville jeg ikke gått for denne løsningen.

ketil_holt
CONTRIBUTOR ***

av ketil_holt

Hei,

 

Takk for meget godt utfyllende svar 🙂

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"