Mine områder
Hjelp
Helge Bjørneseth
CHAMPION *

Ved elektronisk betaling kan det ikke øreavrundes - men dette gjøres i stor skala hos de fleste?

av Helge Bjørneseth

Kjapp problemstilling:

Etter loven er det ikke annledning til å øreavrunde elektroniske betalinger og vederlag. Slik jeg tolker det er det kun lov ved betaling med kontanter. 

Det vil si at en faktura på 99,60,- skal betales med øre, og det er ikke mulighet for oss å øreavrunde denne til 100,-. Selv om synlig øreavrunding på 0,4,- fremgår på faktura.

 

Men hvorfor gjøres dette i så stor skala idag, Visma gjør også dette?

Jeg er helt enig med alle at det er logisk og forenklende å avrunde, men jeg finner ingen uttalelser fra skattedirektoratet på at det er tillatt, bryter veldig mange loven her? 

 

Dypere forklaring

  • Ved elektronisk betaling (for eksempel ved bruk av betalingskort eller betaling via nettbank) er det ikke anledning til å avrunde vederlaget, fordi elektronisk betaling ikke er betaling med norsk mynt, jf. Skattedirektoratets prinsipputtalelse av 13.06.2019. Se også Merverdiavgiftshåndboken (18. utg.) pkt. 15-10.6.3 - Vederlag, betalingsforfall og merverdiavgift. - Sticos
  • Skattedirektoratet legger til grunn at det ikke er anledning til å avrunde vederlaget ved elektronisk betaling fordi elektronisk betaling ikke anses som betaling med norsk mynt. - Sticos

Kontant betaling kan se slik ut:

Vare A399,90
Vare B240,20
Vare C159,50
Totalt ekskl. mva.799,60
+ 25 % mva199,90
Sum inkl. mva.999,50
Øreavrunding0,50
Betalt1 000,00

 

Faktura skal se slik ut:

Vare A399,90
Vare B240,20
Vare C159,50
Totalt ekskl. mva.799,60
+ 25 % mva.199,90
Å betale999,50

Eksemplene over er laget av Sticos for å forklare problemet.

 

1 SVAR 1
LNO
CHAMPION ***

av LNO

Vi får ihvertfall inn veldig mange fakturaer som har øreavrunding. Betyr det at alle selskaper må gjennomgå rutiner for fakturering og endre innstillingene slik at det ikke blir øreavruning?

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"