Mine områder
Hjelp
AnneSJ
CONTRIBUTOR *

A-melding kun for arbeidsforhold

av AnneSJ

Vi er en bedrift der nesten alle ansatte må ha HMS-kort. Jeg savner å kunne sende a-melding kun for å melde arbeidsforhold uten å måtte foreta en lønnskjøring. Håper dette er en prioritert oppgave, antar det er flere som ønsker at dette kan bli enklere å utføre.

12 SVAR 12
Godkjent løsning
SiriMerete_77
CONTRIBUTOR **

av SiriMerete_77

Hei. Slik jeg forstår brukertipset lenger opp, så vil det kun være mulig å sende en slik a-melding fra Payroll etter at siste lønn for aktuell måned er utbetalt. Jeg har en ansatt som jeg nå skulle ha meldt inn i A-ordningen (ansatt 1. august) for å søke om HMS kort, men det er da ikke mulig før etter at siste lønnskjøring for august er gjennomført? Vi har lønn 10. og 25. hver måned, og a-melding sendes etter 25.

June K. Akselsen1
CONTRIBUTOR ***

av June K. Akselsen1

Hei igjen! Det er nok dessverre (nesten) rett. Det du kan gjøre er å slette lønnskjøringene for 10. og 25., kjøre en egen lønnskjøring for produkt "mal", sende inn A-melding og deretter legge opp de to andre kjøringene på nytt. Det var lovet at dette skulle prioriteres og løses Q3 i 2021 - det er fortsatt ikke løst og fører til mye frustrasjon hver måned for oss som ansetter personell mange ganger hver måned. 

SiriMerete_77
CONTRIBUTOR **

av SiriMerete_77

Hei. Lønnskjøring med utbetaling 10. august er allerede straks klar for utbetaling, og jeg kan ikke slette den. Dvs at det er ingen annen løsning enn å vente til ordinær a-melding etter 25. kjøringen?

AnnTh
CONTRIBUTOR ***

av AnnTh

Det du kan gjøre i sted er å redigere datoer på disse lønnskjøringene til datoer i september, så kjøre den lønnskjøringen med kun innberetning av arbeidsforhold. Når du er ferdig med innberetning av arbeidsforhold, er det bare å gå tilbake til disse lønnskjøringene og korrigere datoer tilbake til de korrekte i august.

June K. Akselsen1
CONTRIBUTOR ***

av June K. Akselsen1

Nei - det er helt rett. 

Enel051
CHAMPION ***

av Enel051

Det er fult mulig. Har gjort det flere ganger. Søk og les i artiklene på community.

https://community.visma.com/t5/Brukertips-i-Visma-net-Payroll/Sende-a-melding-kun-pa-arbeidsforhold/...

AnnTh
CONTRIBUTOR ***

av AnnTh

Det er sikkert lest og gjort. Ellers skulle de komme ingen vei med HMS-kort. Poenget er at eksisterende rutine er meget tungvint i forhold til det andre lønnssystemer tilbyr. Om ambisjonen er å utvikle det beste lønnssystemet må det finnes enklere måter for å innberette kun arbeidsforhold på enkelte ansatte.

Godkjent løsning
Helen_Bråstein
PARTNER

av Helen_Bråstein

Hei 😀
Visma jobber med å lage en bedre og enklere løsning for innsending av a-melding på arbeidsforhold.
Det er nok ikke så langt unna.
Du kan følge med på Roadmap, så blir du oppdatert når det er klart 😀

VJKmette
CONTRIBUTOR **

av VJKmette

Hvor langt unna?, dette er et problem. Har stadig nye som må ha kort på dagen. Løsningen deres er ikke holdbar. Dere har nå sakt i flere år at det skal komme en bedre og enklere løsning. Men når?

AnnTh
CONTRIBUTOR ***

av AnnTh

Det er nesten ingen vits å se dit. Værvarsel er nok mer presis enn Roadmap.

June K. Akselsen1
CONTRIBUTOR ***

av June K. Akselsen1

Ser at det nok en gang er utsatt (ikke påbegynt). Dette har vi vært lovet løst siden Q2-2021. Har fulgt med i Roadmap i snart to år - framdrift blir flyttet fra kvartal til kvartal. Vi brukte Visma Avendo før den tid - dette var løst allerede da innrapportering ble automatisert. 

Hei. Har full forståelse for at dette er frustrerende. Arbeidet er absolutt påbegynt, men er desverre satt litt på vent på grunn av arbeid med etterskuddslønn som hastet for flere kunder. Vi tror likevel at dette skal være på plass om ikke alt for lenge.

 

Mvh Alexandra

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"