Mine områder
Hjelp
Heidi Ramsrud
CONTRIBUTOR ***

Bokføring av refusjon fra NAV og reduksjon av aga

av Heidi Ramsrud

Hei

Jeg ser flere tråder forklare at man skal føre innbetaling av sykepenger fra NAV på konto 5800.

D1920/K5800

 

Så skal man redusere aga i lønnssystemet på lønnart 14000. Bokføringen av dette blir - i tillegg til redusert aga på konto 2770/5410:

D5801/K5800

 

Som dere ser blir det altså 2 kreditføringer mot 5800.

Dette kan da ikke være riktig? Eller er det noe jeg overser?

 

Mvh Heidi

 

5 SVAR 5
Enel051
CHAMPION ***

av Enel051

Avregningen av aga gjøres med denne debit/kreditføringen. Den ene kreditføringen utlignes av debitføringen (det blir null), så totalt utgjør dette en reduksjon kun 1 gang. 

Heidi Ramsrud
CONTRIBUTOR ***

av Heidi Ramsrud

Dette vil se veldig rotete ut i regnskapet, så jeg heller mot å opprette en ny konto.

Enel051
CHAMPION ***

av Enel051 (Oppdatert ‎13-09-2022 15:26 av Enel051 )

Debit/kreditføring er vel ikke rotete, dette er for avregningen. Om dere fører på samme konto eller bruker ulike kontoer er opp til dere og dere må velge den metoden som gir dere best kontroll og oversikt. Det er veldig vanlig å føre refusjon på 5800 og bruke en motkonto som 5801, 5802 eller 5890 osv.

Daniel Hunn1
CONTRIBUTOR ***

av Daniel Hunn1

Vi bokfører innbetalingen på samme måte som deg, men så bruker vi to andre dummykontoer for innberetningen. Kanskje du kunne brukt konto 5801 og 5802 f.eks. 

Heidi Ramsrud
CONTRIBUTOR ***

av Heidi Ramsrud

Takk for svar.

Det er vel 5800 og 5801 som er standardkontoer i Payroll tror jeg. Får kanskje heller opprette en ny konto for innbetalingen.

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"