Mine områder
Hjelp
Per Egil
CONTRIBUTOR ***

Fastlønn for arbeid forrige måned

av Per Egil

Vi har en del kunder som i sine arbeidsavtaler med fastlønte har definert at lønn en måned er for arbeid forrige måned, altså etterskuddsvis.

Payroll definerer fastlønn som lønn for inneværende måned.

Dersom en ny ansatt starter 1/6, ikke får lønn på juni-kjøringa, men først i juli, så vil Payroll betale ut 2 månedslønner i juli.

Samme skjer dersom en ansatt slutter 30/6 og egentlig skulle hatt lønnsutbetaling for juni i juli-kjøringa. Det får han ikke.

Blir fort tull med A-meldingen om man regulerer dette med start/slutt-dato på den ansatte, mht sykepenger, dagpenger osv

 

Hvordan løses dette rundt omkring?

Egentlig burde dette kunne defineres i Employees på hver ansatt (eller i selskapsinstillinger).

2 SVAR 2
Siri_Hovland
PARTNER

av Siri_Hovland

Det blir mye manuelt arbeid rundt etterskuddslønn i Payroll. Når en ansatt starter og etter at ansatt har sluttet, må man bruke manuelle arter for den første/siste måneden. Det gjelder også ved lønn i desember + januar. Dette er en kjent utfordring, vi har også flere kunder som sliter med dette. Visma har begynt å jobbe med å utvikle en bedre håndtering av etterskuddslønn, står på road map for 3. kvartal. Vi håper dette blir en mye bedre rutine om ikke lenge.

Mona-lillebill1
CONTRIBUTOR *

av Mona-lillebill1

Hei. Vi har en nyansatt pr 1.7.22 som ikke skal ha lønn utbetalt i juli. Fordi han har fått HMS kort som er aktivt fra 1.7.22 kan vi ikke sette ny startdato til 1.8.22, fordi da blir HMS kortet deaktivert og vedkommende blir avvist fra byggeplass. Derfor måtte jeg legge inn Stopp lønn slik at det ikke genereres fastlønn i juli. https://community.visma.com/t5/Brukertips-i-Visma-net-Payroll/Hvordan-beregnes-trekk-ved-stopp-av-fa...

Hvordan håndtere ved sluttet har jeg ingen erfaring med.

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"