Mine områder
Hjelp
Synnøve K
CHAMPION *

Feil i beregning av ferietrekk

av Synnøve K (Oppdatert ‎15-06-2022 16:57 av Synnøve K )

Vi har feriepenger og ferietrekk i juni på ett selskap. Ansatte som starter 01.06 og skal ha 25 dager trekk for ferie (vil ha ferie selv om de starter i år), så blir ferietrekket feil. Jeg har lagt inn 25 dager ferie under ferieberegning og betalte ordinære dager på den ansatte (tatt bort ubetalte dager). Eksempel på en ansatt som har månedslønn på 51 666,67kr. Her skulle ferietrekket for 25 dager blitt 25 x 2384,25kr= 59 606,2kr. Payroll beregner ferietrekk på 70 959,78kr. Jeg finner ikke ut hvordan Payroll har beregnet dette. Det blir feil på alle nyansatte, uansett hvor mange dager de blir lagt inn med ferie. Hvorfor det?

4 SVAR 4
Enel051
CHAMPION ***

av Enel051

Her blir det også feil i ferietrekket. Vi har brukt skatteetatens veiledning (https://www.skatteetaten.no/bedrift-og-organisasjon/arbeidsgiver/a-meldingen/veiledning/lonn-og-ytel...) for 5dg uke som sier et ferietrekk på 25/22. Visma Payroll deler fastlønn på 21,67. Dette gir forskjellige beløper. Her burde det være mulig å velge sats for trekk selv, men det finner jeg ingen muligheter for.

Enel051
CHAMPION ***

av Enel051

Fant omsider plass for å korrigere i ferieavtalen i calendar. Har du sjekket innstillingene her?

Synnøve K
CHAMPION *

av Synnøve K

Ja det var ikke antall dager i ferieavtalen som var feil. Det ble feil beregnet selve ferietrekk på alle nyansatt, også på ansatte hvor jeg korrigerte feriedager på de ansatte. Standard avtale ligger med 25 dager, og som i eksempelet over ville Payroll trekke over 70 000kr når riktig beløp var ca 59 000kr for 25 dager (Den ansatte er under 60år). Det ble feil på ansatte som jeg endret på til feks 10 dager også. Jeg klarte ikke å finne ut hvordan Payroll kom frem til sum på disse. På andre ansatte som ikke var startet i år ble det riktig, også de jeg endret antall feriedager på.

 

Det var også feil på selskap nr 2 på nyansatte hvor jeg kjørte feierpenger og ferietrekk i juni. Det er nok ikke oppsettet som er feil, men mulig en bug i Payroll. Alle ansatte som var startet i 2022 måtte jeg ta manuell beregning på og korrigere.

Daniel Hunn1
CONTRIBUTOR ***

av Daniel Hunn1

Vi hadde også dette problemet i juni - veldig mange fikk trekk for 5 ekstra feriedager. Jeg vet ikke hvorfor det ble sånn, men vi måtte få visma-support for å få rettet opp i det før lønnsutbetaling. Vi byttet lønnssystem i år, så kanskje noe krøll via flyttefabrikken/Visma Lønn. 

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"