Mine områder
Hjelp
lise007
CONTRIBUTOR *

Kjøring av lønn uten månedslønn i juli

av lise007

De ansatte har fått lønn og feriepenger i juni og skal således ikke ha fast lønn i juli. Hvordan gjør jeg dette? Det skal kun innberettes fri bil, tlf og ev reiser/utlegg. Det blir derfor heller ikke noe å trekke skatt i. 

4 SVAR 4
lise007
CONTRIBUTOR *

av lise007

Vi har alltid gjort det slik at de mottar både lønn og feriepenger i juni. Det må derfor gjøres iår også. Jeg er klar over det du skriver over, men det er selskapet selv som har bestem at de vil ha det slik. Så hvordan løser jeg dette?

 

Nils Fossum
ACTIVE CONTRIBUTOR *

av Nils Fossum

Det er du som kjører lønn som må sørge for at det blir gjort korrekt rapportering i A-meldingen. Så du må legge inn månedslønn på den vanlige lønnsarten for det og legge inn trekket i lønn for ferie på en egen lønnsart for det med samme beløp. Da får Skatteetaten, NAV og SSB opplysningene de trenger i forhold til det faktiske gjennomførte trekket i lønn for ferie.

LNO
CHAMPION ***

av LNO

Jeg ville ha fordelt ferietrekket over juli og august nå, slik at mest blir trukket i juli og samtidig hatt noe å trekke skatt i. Og resten i august. 

Nils Fossum
ACTIVE CONTRIBUTOR *

av Nils Fossum

Trekket i lønn for ferie skal innberettes i A-meldingen på en egen lønnsbeskrivelse. Det skal derfor være månedslønn alle 12 måneder i året. Men på den kjøringen der man trekker de ansatte i lønn for ferie skal det innrapporteres. Skal man trekke for 5 uker ferie utgjør det 30/26 av en månedslønn. Det kan virke som om dere ønsker å praktisere et trekk på kun én månedslønn så da trekker dere 26/26 av månedslønnen nå i juli. Vær da klar over at dere har trukket for mindre enn 5 uker så vurder å trekk de siste 4/26 på lønnskjøringen i august. Fra neste år vil jeg anbefale at dere tar lønnstrekket i juni samtidig med utbetalingen av feriepengene.

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"