Mine områder
Hjelp
BMF
CONTRIBUTOR **

Skattetrekk på variable ytelser iforbindelse med utbetaling av feriepenger

av BMF

Ser at det ikke blir beregnet skattetrekk av variable ytelser som utbetales samtidig som feriepenger, tiltross for at lønnsart ligger inne med prosenttrekk. Hvordan retter man dette?

8 SVAR 8

av Ivar Grøndahl1

Her er lenke til artikkel på "Fagområdet lønn & HR"  om teorien vedr trekkgrunnlag ifm utbetaling av feriepenger og lønn/trekk i lønn.

https://community.visma.com/t5/Nyheter-i-Fagomrade-Lonn-HR/Overtid-bonus-og-trekkgrunnlag-ved-feriep...

 

BMF
CONTRIBUTOR **

av BMF

Takk for info. Dette fant jeg ikke da jeg på forhånd søkte etter informasjon om temaet. 

av Ivar Grøndahl1

Bare hyggelig å kunne bistå 😊

Ha en fin dag videre

/ivar

Eide Marianne
ACTIVE CONTRIBUTOR *

av Eide Marianne

Skjer dette også når feriepengene utbetales manuelt?  

Marianne R E
CONTRIBUTOR ***

av Marianne R E

Hei, jeg oppdaget det samme og fikk følgende svar :
Utvikling ser at vi gjør noe feil ja. Løsning kan ta litt tid, så anbefaler kunden å bruke lønnsart 89010 for å nulle skatten. Beklager det ekstra arbeid dette medfører.

BMF
CONTRIBUTOR **

av BMF

Takk for tilbakemelding. Her ser det ut til av Visma har solgt et uferdig produkt. Har søkt her i Community uten å finne løsningen på problemet. 

 

av Alexandra McArthur Hoff

Hei

 

Det er riktig at det ikke skal komme skattetrekk på variable ytelser før trekkgrunnlaget er positivt. Svaret du fikk av Marianne R E er nok ikke til det samme spørsmålet.

Se eksempel på utregning under:

 

  • Fastlønn 50 000
  • Feriepenger over 60 år 13 800
  • Trekk 36/26 -69 230
  • Trekkgrunnlag -5 430
  • Trekkpl. naturalytelser 2 500
  • Trekkgrunnlag -2 930
  • Overtid 5 000
  • Faktisk trekkgrunnlag 2 070

Her er trekket høyere enn lønnen og feriepenger over 60 år, som gir et negativt grunnlag på -5 430,- De trekkpliktige naturalytelsene (EKOM, forsikring, fri bil osv) reduserer det negative trekkgrunnlaget til -2 930,-

I dette tilfellet vil det ikke bli beregnet skatt prosent av Feriepenger over 60 år, da trekkgrunnlaget er negativt. Skatt prosent vil kun slå inn når trekkgrunnlaget er positivt.  

 

Mvh Alexandra

BMF
CONTRIBUTOR **

av BMF

Hei,

Jeg ser at det er slik  Payroll regner det ut. Men ifølge Visma's kurs om feriepenger presiseres det under "Lover og regler" at det er trekkplikt på "variable ytelser som f.eks. overtidsgodtgjørelse". Dette ble sagt på kurset og det er skrevet i kursdokumentasjonen under Trekkpliktige feriepenger. I Huldt & Lillevik endret vi alltid fra tabell til %trekk på variable ytelser slik at trekket skulle blir riktig.

Mvh

Benedicte

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"