Mine områder
Hjelp
Heidi Høgmo Jakobsen
CONTRIBUTOR ***

Stopp fastlønn ved redusert stilling

av Heidi Høgmo Jakobsen

Hei

Vi har ansatte som f.eks jobber 7,5 timer, 4 dager pr uke, altså 80 % stilling. For å synliggjøre sykepengekostnaden i regnskapet stopper vi fastlønn og utbetaler sykepenger når de er syke. hvis en person er borte 1 dag er det i praksis 7,5 timer, men det som trekkes er 6 timer siden den ansatte har 80 % stilling. Det burde være mulig å stoppe lønn å antall timer. Er det noen som har en god løsning på dette?

4 SVAR 4
Godkjent løsning
Iren Gjengstø
PARTNER

av Iren Gjengstø

Hei.

Hvis du lager riktig arbeidsplan i Calendar, slik at den ansatte ligger med 7,5 time pr dag, 4 dager i uken, så vil vel også fravær som gir trekk for en arbeidsdag gi 7,5 timer trekk på slippen. Bare som et alternativ til den andre måten å gjøre det på. 

 

Nå er jo ikke sykefravær satt opp med trekk timer som standard, men det er det jo mulig å endre på i Calendar. Problemet med å alltid trekke timer er jo hvis det er langtidsfravær. Da vil trekket fort overstige (eller en sjelden gang ikke utgjøre nok) det som er fastlønnen. Men det har du sikkert tenkt på. 

Heidi Høgmo Jakobsen
CONTRIBUTOR ***

Jeg har lagt inn riktige arbeidsdager i Canlenda, men den tar ikke hensyn til det.

Ronny Årdal
PARTNER

av Ronny Årdal

Du kan vel evt lage ein lønnsart for å trekke timer i staden for å bruke stopp fastlønn.
Lag ein kopi av 10100 Timelønn som du kaller f.eks "Trekk timer ved fravær/sykdom"
- Endre innberetning A-melding frå "timeloenn" til "fastloenn" for å unngå at du rapporterer inn negative tall på timelønn som Altinn ikkje vil ha.

- Sjekk at det går mot riktig konto i regnskapet (bytt til konto for fast lønn om du har ulike kontoer for fastlønn og timelønn)
- Under Avansert legg inn -1 som faktor om du vil registrere positive tall som blir til trekk i lønnskøyring og på lønnsslipp

 

Test og sjekk at det fungerer som forventa i lønnskøyring/lønnsslipp/regnskapsbilag

Heidi Høgmo Jakobsen
CONTRIBUTOR ***

Tenkte kanskje det var slik jeg måtte gjøre det, men håpet kanskje at det var en annen løsning. Takk allikevel 🙂

 

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"