Mijn Communities
Help
Salden
CHAMPION **

Werkgeversbetaling WAZO in loonaangifte

door Salden

Als een medewerker met zwangerschapsverlof gaat dan ontvangen we hiervoor de WAZO-uitkering. De salarisbetaling aan de medewerker loopt gewoon door (inclusief pensioeninhoudingen). De WAZO wordt verder niet op de strook vermeld en zien we als een tegemoetkoming in de kosten.

Ik vermoed dat 9 van de 10 bedrijven op deze manier werken.

In releasenotes 186 pag. 7 staat vermeld dat in geval van een betaling van loon én uitkering op één IKV, de salariscomponent van de uitkering kan worden aangemaakt als werkgeversbetaling. Hoe moet ik me dit voorstellen, want het ontvangen bedrag wordt niet doorbetaald. M.a.w. er wordt niks op een aparte uitkeringscomponent geboekt. Hoe doen anderen dit?

13 ANTWOORDEN 13
EvelienK
CONTRIBUTOR ***

door EvelienK

Hi Salden,

Het verwerken van de werkgeversbetalingen is nog wel een klusje. Ik heb dit in 2 aparte IKV's gedaan. Je moet erg opletten of alle gegevens goed staan t/m de loonaangifte. Verloonde uren gaan bij wg-betalingen WAZO anders dan bij bijvoorbeeld wg-betalingen vervroegde IVA. Correcties van verloonde uren middels aanpassingen op het rooster hebben effect op de verlofopbouw in de verlofmodule. In de handreiking op het Forum salaris (overheid) is een hierover een handreiking te vinden: https://fsa.pleio.nl/news/view/969de260-e005-41f9-9c21-36dc4e7bd110/werkgeversbetaling-in-aangifte-l...

Voor de voor ons geldende CAO is wat betreft het aanvullend ouderschapsverlof nog geen besluit genomen over de opbouw van het pensioen tijdens dit verlof. De regelgeving lijkt nog niet definitief te zijn. Is dit waarschijnlijk de reden dat de info hier nog niet beschikbaar is?

Salden
CHAMPION **

door Salden

Hallo Evelien,

 

Ik begrijp je keuze voor verwerking via twee IKV's, maar inmiddels ben ik daar van afgestapt. Ik ga voor de voorlopige optie om het via 1 IKV te verwerken.

Ik heb meerdere malen bij Visma kenbaar gemaakt dat ik op zoek ben naar een eenvoudige manier om de WAZO-uitkering te kunnen verwerken. Ik denk dan zelf aan een looncode waarmee je eenvoudig op de achtergrond de WAZO-uitkering correct in de aangifte kunt coderen. Die oplossing zou eraan zitten te komen. Afwachten dus. Ik ben niet tevreden over het verloop hiervan. Zoiets hoort tot de standaard uitrusting van het pakket te horen.

EvelienK
CONTRIBUTOR ***

door EvelienK

Hallo Salden,

Dat idee had ik in eerste instantie ook. Echter in geval van meerdere IKV's voor 1 werknemer raak je snel het overzicht kwijt. Bijvoorbeeld een medewerker krijgt na 104 weken ziekte een WGA-uitkering (50%). Daarna betalen (en claimen) we een transitievergoeding. Na enkele maanden ontvangen we voor dezelfde medewerker een wg-betaling vanuit de no-risk polis. (Is deels blijven werken en is toch weer ziek geworden)

Nu er ook door het nieuwe betaalde ouderschapsverlof meer wg-betalingen voor zullen komen verwacht ik niet dat uitstel van het IKV besluit afstel gaat worden. Vaststellen/controleren van de loonkostenvoordelen en uitkeringen zal door het verwerken in meerdere IKV's voor het UWV efficiënter gaan worden. Ik denk dat de werkdruk voor de SA alleen maar op gaat lopen. Wanneer je de plannen voor registratie woon-werk en zakelijk verkeer (tbv vermindering CO2-uitstoot) leest kan ik alleen maar de conclusie trekken dat er niet meer naar de uitvoerbaarheid van plannen gekeken wordt.

Salden
CHAMPION **

door Salden

Hallo Evelien,

 

Met die laatste zin sla je de spijker keihard op zijn kop. Dit zijn allemaal ideeën die worden bedacht door mensen die mijlenver afstaan van de praktijk. Ik geloof niet dat ze ook maar enige ervaring hebben met de dagelijkse praktijk, waarin deze plannen bijna onuitvoerbaar blijken te zijn...

Sylvia van Horick
CONTRIBUTOR ***

door Sylvia van Horick

Hoi Angelika en/of Salden,

 

Heeft één van jullie al meer informatie ontvangen over bovenstaande. Ik ben ook op zoek naar informatie hierover.

Salden
CHAMPION **

door Salden

Nee. Ik heb het inmiddels aangedragen als "idee". Ik zou zeggen stem hier allemaal op! 

 

(1) Handleiding over verwerking WAZO-uitkering - Visma Community

AVerhulst
CONTRIBUTOR **

door AVerhulst

Hoi Sylvia (en Salden),

 

Na 2 maanden hebben ze mij de oplossing aangereikt die ik zelf eigenlijk al bedacht had als noodoplossing (work around) omdat ik maar geen afdoende antwoord kreeg. Ze hebben er dus geen standaardoplossing voor. 

Dit is de laatste reactie die ik ontving:

Wij hebben hiervoor geen standaard looncomponent. Hier kan via Instellingen > Vastlegging > Alternatieve omschrijvingen, een looncomponent voor worden gedefinieerd.
Om ervoor te zorgen dat de hoge Aof premie wordt berekend kan het looncomponent worden toegevoegd aan de grondslag ‘Looncomponenten AWf laag / Aof uitkering’.

 

Ik doe het nu zo dat ik de looncomponent Ziekengeld BEB "misbruik" om de WAZO uitkering te verlonen. De Ziekengeld BEB component heb ik een alternatieve omschrijving gegeven en toegevoegd aan de Looncomponenten Awf laag / Aof Uitkering.

Hetzelfde bedrag hou ik dan weer in op het salaris met looncomponent Ziekteverlof die ik de altenatieve omschrijving Zwangerschaps-/bevallingsverlof heb gegeven. Per saldo gebeurd er dan niets op het loon van de medewerkster, maar je draagt wel de hoge Aof Uitkering premie af aan de belastingdienst. Ik doe deze actie als aanvullende verwerking zodat de medewerkster die niet op haar loonstrook te zien krijgt.

Ik kan er al die tijd niet bij dat ze hier geen standaardoplossing voor hebben bedacht met ingang van 2022, maar wel met veel bombarie aankondigen dat ze voor de betaalde ouderschapsverlof natuurlijk wel met een oplossing komen. Dat is namelijk in mijn beleving precies hetzelfde. Ze zijn dus gewoon te laat

 

 

AVerhulst
CONTRIBUTOR **

door AVerhulst

Beste Salden,

 

Heb jij inmiddels antwoord op jouw vraag? Ik zit namelijk met dezelfde vraag, maar zie hier geen reacties.

 

Groeten,

Angelika Verhulst

Salden
CHAMPION **

door Salden

Hallo Angelika,

 

Nee ik heb nog geen antwoord op mijn vraag. Een duidelijke handleiding op dat vlak zou ik enorm op prijs stellen. Om het nog erger te maken komt er vanaf 2 augustus ook betaald ouderschapsverlof en vanuit onze CAO een financiële aanvulling op dit betaald ouderschapsverlof. In de toekomst (lees: 01-01-2023) zou je dan bij een combi van salaris, aanvullend geboorteverlof, betaald ouderschapsverlof, aanvulling op betaald ouderschapsverlof een betaling over 4 verschillende IKV's moeten doen...

AVerhulst
CONTRIBUTOR **

door AVerhulst

Hallo Salden,

 

Klopt, daar ga ik ook mee te maken krijgen. Ik heb nu in ieder geval de vraag uitgezet bij de servicedesk hoe ik geacht wordt de werkgeversbetaling van de WAZO uitkering te verwerken in de payroll direct. Het gaat mij er namelijk om dat je ook wordt geacht om de hoge aof-premie over deze uitkering af te dragen. Bij ons gaat over het salaris de lage aof-premie omdat wij een kleine werkgever zijn. Ook zo'n leuke nieuwe regel per 1 januari 2022. Ik moet er dus sowieso een andere component van maken om de hoge premie te kunnen berekenen.

In ieder geval, dank voor je reactie en mocht ik nog wat extra info krijgen dan zal ik dat hier wel met je delen.

 

Groeten,

Angelika

 

Eelco Schouten
CONTRIBUTOR **

door Eelco Schouten

Angelika,

 

In releasenote Visma.net Payroll 162 wordt het een en ander uitgelegd. Wellicht heb je daar wat aan.

 

Groet,


Eelco

Salden
CHAMPION **

door Salden

Ter aanvulling: is het de bedoeling dat er een bijv. code wordt gebruikt voor het bedrag van de WAZO uitkering met als kenmerk werkgeversbetaling en een tweede code die dit weer tegenboekt waardoor er per saldo niks op de strook komt, maar dat de WAZO wel juist wordt vermeld in de aangifte? Ik hoor graag wat de bedoeling is.

Salden
CHAMPION **

door Salden

Ik mis nog steeds de oplossing voor het volgende probleem:

Een medewerkster ontvangt een WAZO-uitkering. Sinds 1-1-2022 dient de AOF-premie over deze uitkering apart te worden vermeld in de aangifte. De medewerkster krijgt gewoon haar salaris (en dus niet de WAZO) doorbetaald tijdens haar zwangerschapsverlof via één IKV. Hoe zorg ik ervoor dat ik het bedrag van de WAZO uitkering in de loonaangifte op PrlnAofAnwUit krijg te staan terwijl toch het gewone salaris wordt doorbetaald op één IKV? Hoe doe ik dit? We zijn ongetwijfeld niet het enige bedrijf dat zo werkt, dus ik zou het verzoek willen indienen bij Visma om hiervoor standaardcodes te maken.