Mijn Communities
Help
Lonneke van der Aar
CHAMPION **

Solliciteren vereenvoudigen

door Lonneke van der Aar

Ik heb de opdracht gekregen om het sollicitatieproces voor de sollicitant te vereenvoudig.
Het is de bedoeling dat de sollicitant alleen voornaam, achternaam, telefoonnummer en mailadres invult.

Dit kan natuurlijk in het sollicitatietemplate aangepast worden, maar ik ben erg benieuwd of andere organisaties hier al ervaring mee hebben.

Hoe komen de juiste aanvullende gegevens in Self Service? Worden de aanvullende gegevens in Easycruit ingevuld? Door wie?

Kortom hoe verloopt dan het vervolgproces bij jullie?

Wie kan mij hier verder mee helpen?

 

Groeten,

Lonneke

7 ANTWOORDEN 7
Goedgekeurde oplossing
Maurice Eppenga
VISMA

door Maurice Eppenga

@Lonneke van der Aar, zoals mijn collega Francis Pool al aangaf, kan je het later aanvullen van gegevens en documenten het beste via YouForce/Self Service inregelen. Jullie kunnen zelf bepalen wie welke gegevens moet aanvullen. Mijn advies is om dit met een consultant door te nemen, om zo samen het beste proces voor jullie te bepalen. Voorbeelden van andere klanten kunnen hierbij een goed startpunt zijn.

Lonneke van der Aar
CHAMPION **

@Maurice Eppenga ,

Dankjewel voor je antwoord. Maar toch nog 1 vraag:

Er is geen optie om deze gegevens op een later stadium in EasyCruit toe voegen door bijv. een recruiter?

@Lonneke van der Aar, er is wel een manier. Wanneer de vacature gesloten is, kan je extra velden toevoegen aan het sollicitatieformulier en deze vragen kan de recruiter dan vervolgens invullen. Als je aanpassingen doet in het sollicitatieformulier, dan worden deze ook zichtbaar voor de kandidaat. Vandaar dat je dus eerst de vacature moet sluiten, voordat je die extra vragen gaat toevoegen. 

Lonneke van der Aar
CHAMPION **

@Maurice Eppenga, dankjewel voor je antwoord. Dit lijkt me een bewerkelijke oplossing, maar goed om te weten dat het wel mogelijk is.

Lonneke van der Aar
CHAMPION **

door Lonneke van der Aar

@francispool en @Bas Menken - Gemeente Leiden,

Dankjewel voor jullie reactie.

Wij maken wel gebruik van de koppeling tussen Easycruit en Self Service.

Maar wij willen de de CV en motivatiebrief niet uitvragen als de sollicitant solliciteert. Hoe zouden we deze bijlagen in een later stadium nog toe kunnen voegen? En kan een recruiter dit dan het beste doen? Want we willen de leidinggevenden niet met extra werkzaamheden opzadelen.

 

Misschien zijn er nog meer ervaringsdeskundigen die willen reageren?

francispool
VISMA

door francispool

Beste Lonneke, 

Vanuit mijn ervaring bij klanten onderstaande; hopelijk krijg je ook direct reactie van andere klanten die hier mee werken. 


Wat ik regelmatig zie is dat klanten het minimale aan gegevens uitvragen op het sollicitatieformulier, om de drempel voor sollicitanten zo laag mogelijk te houden. Deze basis gegevens (en CV + motivatiebrief) gaan in de koppeling mee naar Self Service, waar het indienst proces mee wordt opgestart en er direct een Youforce account voor de nieuwe medewerker wordt aangemaakt. De aanvullende gegevens (BSN, bankrekeningnummer, loonheffing toepassen etc.) worden vaak door de nieuwe medewerker zelf in Youforce aangevuld/geupload, waarna arbeidsovereenkomst wordt gegenereerd in Self Service en digitaal getekend kan worden door de kandidaat. Wij noemen dit het indienst 2.0 proces. 

 

door Bas Menken - Gemeente Leiden

Wij vragen bij een sollicitatie alleen om de naam, email, telefoon, CV en motivatiebrief. 

Als iemand wordt aangenomen dan wordt er door de manager een afsprakenformulier ingevuld met daarop een aantal zaken zoals salaris, toelagen ICT benodigdheden etc en we (HRM) vragen bij de nieuwe medewerker om een personaliaformulier (invulbare PDF) in te vullen en een kopie ID mee te sturen. Op basis van die gegevens verwerken wij (HRM) de indiensttreding binnen self service. We maken geen gebruik van de koppeling tussen easycruit en self service.