Mina produkter
Hjälp
MarisMadi
CONTRIBUTOR ***

Fel BG

av MarisMadi (Uppdaterad ‎18-07-2022 18:18 av MarisMadi )

Hej,

 

En nybörjare som behöver hjälp. Om man har betalat till fel leverantör/BG. Nämligen var fel BG nummer på leberantören, vilket upptäcktes för sent. Jag har reverserat faktura.  Nu skapar jag ny leverantörsfaktura, konterar och betalar till rätt BG . Men den betalningen som gick till fel leverantör vill jag ändra (det är bokfört 1930 K och 2440 D och jag vill ändra konto 2440 till observationskontot på väntan att återbetalningen från leverantören kommer in då kan jag bokföra mot obs kontot). Eller ni har någon bra lösning. Tacksam för all hjälp.

2 SVAR 2
Godkänd lösning
Isac Falkenberg
PARTNER

av Isac Falkenberg (Uppdaterad ‎19-07-2022 09:08 av Isac Falkenberg PARTNER )

Hej, 

Själv ogillar jag manuella bokningar på 2440/1510 (Brukar ställa till det vid avstämningar), därför brukar jag göra korrigerar i respektive moudul istället. Det jag hade gjort är att jag hade annullerat betalningen som du gjorde felaktigt. Därefter skapat ett verfikat som går 1930K och D mot ditt obskonto. När du får tillbaka pengerna från leverantörerna kan du vända detta verfikatet. 

Är inte annullera upptänt på din betalning beror det på att du har Autopay påkopplat på betalningsmetoden. Då gär du till Betalningsmetoder (Bank/Livkidhanteirng -> Betalningsmetod). Välj den betalningsmetod som låg på leverantörsfakturan. Gå till inställningar för leverantörskontra. Då ser det ut som nedan. Välj ej obligatoriskt och spara. Därefter kan du annullera din betalning (starta om sidan om du redan har betalningen uppe). När du frisläppt din annullering så är det väldigt viktigt att du går tillbaka till betalningsmetoder igen och väljer "Använd för integration" igen. Annars kommer inte kunna skapa betalningar via Autopay. 

betalningsmetod 3.png

 

När du skapar ditt verfikat kan du ju hänvisa till den felaktiga betalnings löpnummer så man lätt kan se i redovisningen vad som har hänt. 

Detta bör ju få bokföringen att 

 

Din felaktiga faktura tas ut mot din felaktiga kreditfaktura. 

Din felaktiga utbetalning går emot annullering (1930/2440) går nu i +-0. 

Du har nu ett verfikat som går emot 1930K och ett obskonto i K. 

Du har en korrekt faktura som du betalt. 

 

Om du får tillbaka pengarna från leverantör kan det manulla verfikatet vändas. 

 

_______________
Vänliga hälsningar,
Isac Falkenberg
Teamleader
Traventus AB
MarisMadi
CONTRIBUTOR ***

av MarisMadi

Tack för hjälpen

Få uppdateringar på det här inlägget i din inkorg

Klicka på de tre prickarna till höger i inlägget/artikeln och välj Prenumerera.

Läs mer om prenumeration här