Mina produkter
Hjälp
Anonymous
Inte tillämpbar

Lista över EJ erhållna leverantörsfakturor för inlevererade varor - kolla v 2996

av Anonymous

Vet någon om man köra ut en lista över inleveranser där man inte har fått leverantörsfakturor? 

Vi behöver det för att kolla saldot på konto 2996.

Eller har någon annan ett smart sätt för att kontrollera konto 2996?

4 SVAR 4
Thomas Mostrom
CHAMPION ***

av Thomas Mostrom

Hej, Inger

 

Idag finns bara ögonblicksrapporter för avstämning av Inleveranser mot 2996.

Tyvärr fungerar dessa inte historiskt, som till exempel ta fram en Rapport per 2019-12-31 i April 2020.

 

Det ligger som ett önskemål till Visma att kunna få fram dessa likt Kund & Leverantörsreskontra historiskt.

 

image.png

 

image.png

Thomas Moström
Anonymous
Inte tillämpbar

av Anonymous

Jag hoppas Visma fixar det snart. Vår revisor tycker det är mycket märkligt att det inte går att få fram en sådan lista.

PetriKarhu
CONTRIBUTOR *

av PetriKarhu (Uppdaterad ‎06-04-2020 09:29 av PetriKarhu )

Vi har oxå gått igenom utmaningen med att kunna definiera EJ erhållna leverantörsfakturor för inlevererade varor och speciellt vid tillfälle som månadsbokslut eller som ännu viktigare, vid bokslut. 

Vår Visma-konsult gjorde iordning, för ca 2 år sedan, en förfrågan till databasen som heter 'Översikt inleveranser', se bilaga.

Jag har markerat lite med färger på den bifogade skärmdumpen;

Den blå inramningen visar när själva inleveransen har gjorts och datum då inleveransen gjordes.

Den röda inramningen visar när vi sedan kopplat en faktura mot inleveransen och datum på lev.fakturan.

Rad 1 & 2 visar tydligt, markerat med grönt, de inleveransen där vi EJ ännu erhållit lev.faktura vid dags datum och där inleveransen/varorna fortfarande ligger kvar på konto 2996.

OBS! Ytterligare en utmaning dyker upp vid bokslut. Det är när man gjort inleveranserna i år, alltså 2020, men där leverantörsfakturan är daterad 2019. Då hamnar leverantörsfakturan på period 12-2019 och bokförs på kredit 2440 och debet 2996 i balansräkningen. Detta kan man oxå fånga upp via denna förfrågan. Dock måste man exportera innehållet till excel och få fram informationen genom att filtrera på de 2 olika datumfälten som finns på förfrågan. I det här fallet där man jobbar med bokslut och period 12-2019 så "ser" ju inte Visma någon inleverans ännu.

(Vi jobbar nämligen med leverantörer från Asien där fakturan oftast dateras långt före vi får hem varorna. Normalt 5-7 veckor.)

 

Anonymous
Inte tillämpbar

av Anonymous

Ja, vi har också gods från Asien och det blir väldigt stökigt ibland med inleveranser  och fakturadatum, Jag håller tummarna för att Visma fixar detta snarast. Fler revisorer än vår måste väl tycka att det är dåligt att det inte går att stämma av på ett enkelt sätt.

Få uppdateringar på det här inlägget i din inkorg

Klicka på de tre prickarna till höger i inlägget/artikeln och välj Prenumerera.

Läs mer om prenumeration här