Mina produkter
Hjälp
MarisMadi
CONTRIBUTOR ***

Matcha utbetalning till Skatteverket under behandla kontoutdrag

av MarisMadi

Hej

 

Jag har alltid fått jättebra hjälp från forumet och nu har jag fastnat igen. Under behandla kontoutdrag kan tyvärr inte matcha betalningen som har gått till Skatteverket, det kommer inget upp på vänstra sidan matcha mot faktura. Enligt min logik måste finnas en leverantörsfaktura fr Skatteverket att jag kan  matcha med. Annars kommer det uppstå differens. Vet inte vad som har gått fel. Tacksam för all hjälp

4 SVAR 4
Godkänd lösning
Niclas_Tafvelin
PARTNER

av Niclas_Tafvelin

Har du en skattefaktura så matchar du mot denna i Skapa betalning. Den finns under arbetsyta Leverantörsreskontra. Har du ingen skattefaktura får du istället skapa en transaktion i Bank/likvidhantering  mot ditt avräkningskonto. Har du en skattefaktura och beloppet inte stämmer matchar du mot fakturan och Delar betalningen. Sedan konterar du det delade beloppet mot lämpligt avräkningskonto.


//Niclas Tafvelin, WH Group AB
Ülle Mirelle
CONTRIBUTOR **

En fråga på det.

Skall Skatteverkets lev. faktura för AGI+ skatt skapas manuellt. 

Eller finns det liknande lösning som man har det för SKV faktura för  moms inbetalning.  SKV moms lev.faktura  skapas per automatik när man gör klart momsredovisningen. Ser att SKV momsfaktura går mot konto 2650 . (momsredovisningskonto) 

Bör motkontot isfall  ändras till 1630  i bägge fall ?

Niclas_Tafvelin
PARTNER

Ja, du kan skapa den manuellt som en lev.faktura att utbetala via AutoPay. Som standard är det 2650, men kan ju ändras till 1630 eller annat. Beror ju på var du vill ha saldot i BR. Tänk på att beloppet blir reskontarfört om du stämmer av mot HB. Denna typ av skattefakturor skapas inte automatiskt som momsfakturan. Men med kommande Visma.net Lön så kanske det kan bli så.


//Niclas Tafvelin, WH Group AB
MarisMadi
CONTRIBUTOR ***

av MarisMadi

Tack.

Få uppdateringar på det här inlägget i din inkorg

Klicka på de tre prickarna till höger i inlägget/artikeln och välj Prenumerera.

Läs mer om prenumeration här