Mina produkter
Hjälp
Anky A
CONTRIBUTOR *

Periodiseringar

av Anky A

Till Verksamhetskonsulter:
Hej,
Bolaget jag jobbar med har flera olika längder på perioder med olika start- och slutdatum på såväl intäkter som kostnader. För varje specifikt fall, om det inte redan finns nån passande nyckel i registret, så behöver man skapa en ny nyckel, vilket är jobbigt, krångligt och tidskrävande.
Det jag undrar över nu är möjligheten att kunna skapa några "flexibla" nycklar som man kan använda för typ allt efter en eller några små och enkla justeringar.
Exempel på det jag menar: En flexibel nyckel på kommande kostnadsfördelning som läggs på en kostnadsrad i en lev.faktura med att bara ändra start- och slutdatum.
Finns inte denna möjlighet/lösning idag önskar jag att ni jobbar på det vidare, för det är så ni uppfyller: "Mitt jobb är att göra ditt jobb enklare"
Tack på förhand.

2 SVAR 2
Godkänd lösning
Isac Falkenberg
PARTNER

av Isac Falkenberg

Hej Anky, 

Det går att skapa flexibla periodiseringsnycklar i Visma.net. Det du gör är att gå till periodiseringsnycklar (Periodisering -> Egenskaper ->Periodiseringnycklar). När du skapar din nya nyckel kan du välja bokföringsmetod. Här finns det 2 olika flexibla. En som går proportionerligt över dagar och en som går efter antal dagar i perioden. Väljer du en nyckel som är flexibel på en leverantörsfaktura kan du sätta ett start och slutdatum själv. Vilket gör att du endast behöver ha en nyckel per periodiseringskonto om du så önskar. 

flexibel.png 

Exempelvis på fakturan 

flexibel 2.png

_______________
Vänliga hälsningar,
Isac Falkenberg
Teamleader
Traventus AB
Anky A
CONTRIBUTOR *

av Anky A

Tack för snabba svaret!

Få uppdateringar på det här inlägget i din inkorg

Klicka på de tre prickarna till höger i inlägget/artikeln och välj Prenumerera.

Läs mer om prenumeration här