Mina produkter
Hjälp
TOLEKA Jonas
CONTRIBUTOR ***

Problem med Kundprislistor

av TOLEKA Jonas (Uppdaterad ‎24-05-2022 16:11 av TOLEKA Jonas )

Detta genererar ett stort problem för oss då våra inköpspriser uppdateras ofta på grund av rådande situation i världen, lösning önskas snarast.

 

Förklaring av scenariot:

Vid kundprislistor så har vi avaktiverat rabatter då kunden har ett redan lågt rabatterat pris enligt deras prislista.

Så när en kund med en dedikerad kundprislista lägger en order med 2 artiklar varav artikel 1 finns med i deras kundprislista medans artikel 2 finns ej med, så blir det följande resultat:

Artikel 1 - pris utan procentuell rabatt på artikelrad nivå

Artikel 2 - pris med procentuell rabatt på artikelrad nivå

 

Problem:

När man har en redan aktiv kundprislista och skapar en till kundprislista som skall aktiveras ett visst datum i framtiden för samma kund, så blir det en bugg i systemet.

Det som nu händer när Kundprislistan som skall aktiveras i framtiden har frisläppts är att i samma scenario som ovan så blir det även rabatt på artikel 1 fast det inte skall vara så.

 

Hoppas detta är tydligt nog annars återkoppla gärna.

 

Som sagt detta är ett stort problem för oss och vi måste se en lösning.

4 SVAR 4
Isac Falkenberg
PARTNER

av Isac Falkenberg

Hej, 

Är det kundunika priser du har eller använder du dig av kundprisklasser? När du pratar om rabatter är det kampanjer du pratar då om i prislistan eller rabattkoder? Hur är dina rabatter uppbyggda? 

Jag testade hos mig att skapa upp 2 olika försäljningsprislistor på 2 olika datum på samma artikel. Tyvärr är det svårt för mig att bilda mig en bild av problemet när jag inte har helhetsbilden. 

_______________
Vänliga hälsningar,
Isac Falkenberg
Teamleader
Traventus AB
TOLEKA Jonas
CONTRIBUTOR ***

Hej Isac

Ursäkta att jag har varit lite otydlig i mitt inlägg.

Jag menar förstås "Prisavtal för försäljningspriser" där pristypen är satt till kund och priskoden till Kundens kundnummer.

Vi använder Rabatter via rabattkod där vi anger en kundprisklass.

Kunden i mitt exempel ovan är med i en kundprisklass som har en rabatt men dessutom så har denna kund specifika priser (lägre än rabatten) via sitt Prisavtal.

 

Hoppas jag är tydligare nu?

Isac Falkenberg
PARTNER

Hej, 
Tack för förtydligandet. Är rabatten % baserad eller drar den av x-kr av priset? 

_______________
Vänliga hälsningar,
Isac Falkenberg
Teamleader
Traventus AB
TOLEKA Jonas
CONTRIBUTOR ***

Hej

Rabatten är i % på artikelrads nivå.

Få uppdateringar på det här inlägget i din inkorg

Klicka på de tre prickarna till höger i inlägget/artikeln och välj Prenumerera.

Läs mer om prenumeration här