Mina produkter
Hjälp
Anonymous
Inte tillämpbar

Problem med periodiseringar. Igen!

av Anonymous

Tyckte att Visma kommit på en förbättring när de införde periodisering Kvartal. Har använt den under Kvartal 3 och 4 i 2020 och det har fungerat. Döm om min förvåning när vi nu lagt in fakturor i december som gäller jan-mars 2021 med nyckeln Kvartal1 med start januari  och de har blivit periodiserade i januari 2020!!!!! 

Vad jag kan se så kan jag inte lägga in året någonstans. Hur får jag bort eländet? Nu återstår ju periodiseringarna för februari och mars som kommer att hamna i 2020 istället för 2021. Inte kul i bokslutstider. Kan man ta bort dem? 

Har någon annan råkat ut för detta?

Hur kan man göra periodisering så himla komplicerat? Jag har arbetat i det svenska systemet Monitor och det var urenkelt att periodisera i det systemet. Nåt att ta efter kanske??

5 SVAR 5
Norrbäck
PARTNER

av Norrbäck (Uppdaterad ‎12-01-2021 17:11 av Norrbäck PARTNER )

Hej

Svar till  Naousingkatt

Visma.net är ett system som passa många olika företag, och då finns det olika behov av vilka kolumner som ska vara framme.

 

I leverantörsfaktura fönstret finns det te x kolumner för artiklar för de som jobbar med inköp till lager och vill hämta in inleveransen som leverantörsfakturan ska matchas mot.

För andra företag är det väldigt vanligt med t ex periodisering, då tar man fram de kolumnerna.

Andra företag jobbar väldigt enkelt, då kan den användaren slippa se allt "onödigt".

 

Man väljer helt enkelt vilka kolumner man behöver ha för det företag man jobbar i, i vilken ordning man vill ha dem.

Med kolumnväljaren längst till vänter väljer man kolumnerna, när man klickar Ok blir kolumnerna sparat individuellt för den användare man loggat in som.

 

Är man fler användare som ska ha samma inställning, då kan man dela inställningarna med andra genom att välja Verktyg - Dela kolumnuppsättning.

Behöver Ni stöd i att ställa in det första gången, prata med Er partner.


Jan Norrbäck
Verksamhetskonsult & Affärsutveckling
Treviga AB, JN.Net Konsult AB
Godkänd lösning
Anonymous
Inte tillämpbar

av Anonymous

Hej,

 

Om Du registrerar leverantörsfakturan i period 12-2020 avseende kostnad för Q1-2021, så hamnar kostnaden på Q1-2020. Systemet utgår från pågående år, om inget annat anges. Hade bokföringsdatumet varit 01-2021, så hade det alltså automatiskt blivit korrekt direkt.

Lösningen om fakturan registreras på annat år än kostnaden, är att Du tar fram och använder den dolda kolumnen "Startdatum för periodisering". Sätt detta till 2021-01-01, så kommer kostnaden hamna korrekt på Q1-2021 trots att fakturan bokförts 12-2020.

 

Du kan gå in i vyn Periodiseringsschema och leta upp schemat för den aktuella fakturan som blivit fel. Där kan man i nedre delen av fönstret på respektive rad ändra avstämningsdatum så att det blir 2021-01-01, 2021-02-01 och 2021-03-01 i stället för att det börjar med 2020. Hoppas detta är till hjälp!

 

Periodiseringsschema.png

Anonymous
Inte tillämpbar

av Anonymous

Jag hoppas att någon går in och ändrar i dokumentationen så att man slipper sånt här. Där står det att man måste göra ett val om man vill starta periodiseringen i en period tidigare än fakturadatum:

 

Tillåt bokföring i föregående perioder - Är detta ikryssat är det möjligt att starta periodiseringen i en
tidigare period än den perioden fakturan är bokförd i. Det är endast tillgängligt om du har valt Flexibel
efter perioder, proportionellt över dagar eller Flexibel efter dagar i perioden på
Bokföringsmetod .

 

Vi har inte valt någon av ovan bokföringsmetoder och då borde de inte gå att periodisera i en period innan fakturadatum. 😉

 

Anonymous
Inte tillämpbar

av Anonymous

Tack för snabbt svar!

Naousingkatt
CONTRIBUTOR ***

av Naousingkatt

Du skriver: "...tar fram och använder den dolda kolumnen "Startdatum för periodisering"...

Varför ska saker vara så komplicerade i onödan, m a o varför dölja kolumner som standard? 

 

Programvaror skall vara ett hjälpmedel, inte ett stjälpmedel!

 

//L

Få uppdateringar på det här inlägget i din inkorg

Klicka på de tre prickarna till höger i inlägget/artikeln och välj Prenumerera.

Läs mer om prenumeration här