Mina produkter
Hjälp
Olof Svedbom
CHAMPION *

Redovisning av förpackningar

av Olof Svedbom

Hej

Alla importerande/producerande företag som säljer i Sverige måste från och med detta kvartal redovisa förpackningar till FTI och kan inte använda schablonavgiften. "The previously offered fixed standard rate will no longer be an option after 2020. As of January 2021,
actual packaging volumes needs to be reported to the Swedish EPA, see section 1.2." (se bifogat dokument)

 

Om jag förstått det hela rätt så i korta drag behöver alla som importerar och säljer vidare varor i Sverige redovisa förpackningens delar (plasttyp, metall, papper osv) per artikel i kg samt per leveranskolli och betala olika avgift beroende på bland annat plasttyp och totalt vikt. När en ska redovisa under året avgörs av den totala kostnaden.

 

Jag gissar att det går att lösa med attribut på artikelnivå och en förfrågan som räknar ut detta. Alternativt komponera strukturartiklar med dess delar. Men hur har ni andra gjort?

 

Mer info: https://ftiab.force.com/s/

"FTI, Svenska Förpacknings- och Tidningsinsamlingen, säkerställer att det finns ett rikstäckande insamlingssystem av förpackningar och tidningar i hela Sverige"

3 SVAR 3
Olof Svedbom
CHAMPION *

av Olof Svedbom

Hej

Redovisning ska göras i KG på t.ex. plasttyp (olika avgift beroende på typ), metall, papp osv. Så på en vanlig liten artikel som är förpackad med en liten plastpåse, två häftklamrar och en etikett så ska det redovisas separat (om jag förstått dokumentationen korrekt), på alla varor sålda i Sverige.

 

Utöver detta ska även embalage + kartong som används för att skicka tidigare nämnda artiklar till kunden redovisas. Så om en lägger artikeln i en kartong med en adresslapp på med skumplast som embalage så ska även det redovisas.

Min tanke är att lägga lägga in kollivikten på utleveransen. Sen kan en räkna totala kollivikten minus den totala vikten på alla artiklarna som utlevererats för att få embalage-vikt. Det fungerar för oss då vi mestadels levererar i kartong med papp som embalage. Vet dock ej hur det blir med EUR-pall exempelvis.

 

Borde gå att lösa men kommer vara mycket tidskrävande att ta fram för vi har ett stort antal artiklar som idag saknar förpackningsinformation.

Norrbäck
PARTNER

av Norrbäck

Hej

Som jag ser det så är lösningen nog via "rätt" attribut på artiklarna, nya förfrågningar med beräkningar från vikten på artiklarna och de attribut de har. Att designa orderdokumenten med info om vilka artiklar som är berörda av FTI avgiften, m.m.

Jag tror inte att vi får någon standardlösning av Visma på detta, det är kreativiteten hos Partner eller kunden som löser det. 

Jag är inte helt insatt då jag bara skummat igenom dokumentet, men det liknar det som redan finns då det gäller kemikalie skatt på elektronik varor. 

Ett komplement är att nyttja OSR för rapportuttaget . 

// Jan Norrbäck 

 


Jan Norrbäck
Verksamhetskonsult & Affärsutveckling
Treviga AB, JN.Net Konsult AB
Mikael Björk
PARTNER

av Mikael Björk

Jag tror det skulle funka så som du säger Jan om det är för att man enbart vill rapportera FTI. Men många kunder vill debitera och då måste man lösa det på annat sätt. De vill att en rad ska komma under artikeln där FTI-avgiften är specificerad. Jag har ingen lösning per idag. Men vi får titta på det. Men någon har kanske löst det redan?


_______________
Mikael Björk
VD / CEO
Traventus AB



Customer Success Partner of the Year

Få uppdateringar på det här inlägget i din inkorg

Klicka på de tre prickarna till höger i inlägget/artikeln och välj Prenumerera.

Läs mer om prenumeration här