Mina produkter
Hjälp
Stefano
CHAMPION *

SO - Inpris - Leverantörspriset = korrekt maginal!

av Stefano

Hej,

Är det någon som vet om det är möjligt att styra Inpriset på SO så att Inpriset hämtar

Leverantörspriset istället för den senaste leverantörsfakturan? så att man får en korrekt marginal?

 

Finns det någon inställning i visma.net?

 

Fel marginal??

bild 1 & 2 -  Inpris efter senaste leverantörsfaktura!  = 55% marginal

bild 3 - Leverantörspriser 59,45 = korrekt marginal 39 % 

 

Vad är det jag missar?

 

Mvh

Stefano

 

 

6 SVAR 6
Niklas Svensson
CHAMPION *

av Niklas Svensson

Hej,

 

Har någon lösning för att kunna hantera orderraderna på olika sätt? Vissa av våra försäljningsorderrader vill vi skall hämta inpris från Leverantörspriskolumnen men vissa rader vill vi inte det ska ske. Det blir svårt att använda funktionen "Använd ersättningskostnad..." när den slår på alla försäljningsrader.

 

Mvh Niklas

Godkänd lösning
Anonymous
Inte tillämpbar

av Anonymous

Hej Stefano!

 

På försäljningsordern finns det ett fält i huvudet "använd ersättningskostnad för marginal/vinst".

  • Om fältet är ibockat kommer beräkningen att utgå från kolumnen "leverantörspris".
  • Om du bockar ur det kommer beräkningen istället ta hänsyn till kolumnen "inpris". 

2021-05-05 11_05_35-Order.png

 

2021-05-05 11_05_56-Order.png

Du kan antingen ändra det fältet manuellt på varje order, eller ändra inställning så att det gäller på alla ordrar:

2021-05-05 11_07_03-Försäljningsordrar.png

 

Stefano
CHAMPION *

av Stefano

Hej Alexandra,

 

Tack för ditt svar, perfekt lösning, nu blir marginalen rätt.

 

Jag får tyvärr inte upp leverantörspriset på kolumnraden. Vet du om det är någon annan inställning jag behöver göra för att få upp priset där?

 

Mvh

Stefano

Anonymous
Inte tillämpbar

av Anonymous

Hej! 

Vad bra att den lösningen funkar för dig! Leverantörspriset visas på raden endast när man bockar i "markera för inköpsorder". I mitt exempel ovan har jag lagt in leverantörspriset manuellt på ordern, därför visas det. 

 

Om du klickar på raden ser du kostnaden för just den artikeln längst ner på sidan:

 

2021-05-05 13_26_24-Order.png

 

Isac Falkenberg
PARTNER

av Isac Falkenberg

Hej Stefano, 

 

Trots att du har ett prisavtal/prislista på den produkten på den leverantören kan man ändå leverera in produkten till ett annat pris. Har du levererat in denna produkten till 43.018kr på sistone? Om en produkt inlevereras till ett pris och bokförts till det priset så kommer den också villja ha den kostnaden när du säljer varan.  

_______________
Vänliga hälsningar,
Isac Falkenberg
Teamleader
Traventus AB
Stefano
CHAMPION *

av Stefano

Hej,

Det vore önskvärt att kunna göra valet på "leverantörsreskontra" Prisuppdatering leverantör:  Vid registrering av Leverantörspris

 

Då skulle man få realtids "Inpris" - artiklar med rätt marginal på SO. 

 

Mvh

Stefano

 

ps det kanske redan finns en lösning? Ser tacksam emot tips!

Få uppdateringar på det här inlägget i din inkorg

Klicka på de tre prickarna till höger i inlägget/artikeln och välj Prenumerera.

Läs mer om prenumeration här