Mina produkter
Hjälp
maxamaxa2
CHAMPION *

Ställa tid i Visma.net?

av maxamaxa2 (Uppdaterad ‎03-03-2022 12:27 av maxamaxa2 )

Hej

Var ställer man in tiden i Visma.net? Har inte märkt det förr men nu när vi lägger in filer i systemet så står de att de reggats 1 timme innan.

Filen i skärmklippet här lades in i systemet kl 11.43.

 

tid-net.PNG

5 SVAR 5

av Jonas Pålsson

Hej!

Uppladdningar av filer laddas upp till filserver och denna styrs av tidzon på filserver, därmed kan det avvika i detta fall.
Så du kan påverka dina egna inställningar enligt tips från Joakim ovan, men när det gäller filserver så är det tidzon på servern som registreras för den aktuella uppladdningen.

/Jonas

maxamaxa2
CHAMPION *

av maxamaxa2 (Uppdaterad ‎03-03-2022 15:06 av maxamaxa2 )

Nu förstår jag inte riktigt. Jag hör till skaran som är något skeptisk åt detta med molnbaserade affärssystem eftersom om Visma skulle gå i konkurs eller liknande så är all data faktiskt förlorad, även om den skulle gå att få ut ut servern skulle datan vara oanvändbar eftersom den behöver köras i visma.net-interfacet. Jag har i denna process blivit ihärdigt itutad (iof helt utan bevis för saken) att all data ligger säkert på tre skilda serverhallar i Norge. Huruvida datan skulle vara åtkomlig i fall av naturkatastrof, strömbortfall eller konkurs är dock höljt i dunkel och jag är lite orolig att inkompatibel datalagring av transaktionshistorik snart hamnar under lupp hos skatteverket.
Men alltså min fundering, Norge har samma tidszon som oss i Sverige och det bör väl alltså inte skilja på servertid och klienttid? Eller används servrar i andra länder för lagring?

Joakim A
PARTNER

av Joakim A

Fyller på här lite bara.

Tiden som kommer visas för skapandetid är dock i den tidszon du väljer, se nedan.

2022-03-03 13_59_40-Inköp.png

 

_______________
Vänliga hälsningar,
Joakim Arvidsson
Verksamhetskonsult
Traventus AB
Godkänd lösning
Joakim A
PARTNER

av Joakim A

Hej!

 

Tidszon sätts på varje enskild användare här:

2022-03-03 12_43_19-.png

 

Vad jag vet så finns ingen generell tidszon man kan sätta på företaget, men om någon annan vet får de gärna rätta mig 🙂

_______________
Vänliga hälsningar,
Joakim Arvidsson
Verksamhetskonsult
Traventus AB
maxamaxa2
CHAMPION *

av maxamaxa2 (Uppdaterad ‎03-03-2022 15:12 av maxamaxa2 )

Tack så mycket! Det fältet är helt tomt hos oss, provade och det visar nu rätt, stort tack för detta!
Ja, hade trott att det var en global inställning, men det verkar ju vara registrerat korrekt i databasen bara det att det visade i min inställda tid.

Få uppdateringar på det här inlägget i din inkorg

Klicka på de tre prickarna till höger i inlägget/artikeln och välj Prenumerera.

Läs mer om prenumeration här