Mina produkter
Hjälp
Tulevall
CONTRIBUTOR *

Två rabattsatser i offert

av Tulevall (Uppdaterad ‎24-10-2023 11:24 av Tulevall )

Hej, 

Kan man på något sätt få till dubbla rabatter i en offert. Individuell rabatt på enskild produkt + rabatt på hela offerten. Alternativt dubbla rabatter på enskild produkt.

Exempel:
Produkt 1 - 100 kr 50% rabatt
Produkt 2 - 100 kr 50% rabatt

Pris: 100kr efter rabatt

Sen vill jag lägga på en ytterligare rabatt på hela offerten. Säg 10%
Pris efter extra rabatt: 90kr 

Tacksam för svar

4 SVAR 4
Norrbäck
PARTNER

av Norrbäck

Hej

Visma.nets rabatt och prishantering är oerhört kraftfull, men man måste veta hur man sätter upp regelverket. 

 

Man styr från företaget upp hur pris och rabatt systemet ska fungera och vad som är tillåtet, det är grundtänket med ett kraftfullt logistik system .

Det finns avseende rabattkoder möjlighet att t ex förkonfigurera Rabatttyp verifikat(dvs rabatt på hela ordern), tillämpat villkorslöst och manuell, dvs att säljaren kan välja vilken kod han ska använda från fall till fall. 

 

Jag har i mitt testföretag tillåtet säljaren att manuellt välja 2 % , eller 5 % generell rabatt på hela ordern.

Förutom det rabatt system som man kan ha på Kund, Kundprisklass, Artikel, artikelprisklass, Stafflat eller enskilt, radrabatt, grupp rabatt, villkorslöst, tidsbegränsat i kampanj m.m. 

 

Grundtanken är att säljare inte ska behöva välja vilken rabatt det ska vara , det genereras enligt det regelverk som företaget har

 

Jag är van med att nya kunder ibland har välldigt dålig kontroll på vilka rabatter som lämnas, nu med Visma.net så har kunderna styrt upp det på ett fantasktiskt bra sätt !

 

Det blev många svåra ord kanske ovan.

Men jag vill bara belysa, vikten av att diskutera igenom Era behov med Er partner och sätta upp systemet på rätt sätt. Alla möjligheter finns !

Mvh

Janne 


Jan Norrbäck
Verksamhetskonsult & Affärsutveckling
Treviga AB, JN.Net Konsult AB
Tulevall
CONTRIBUTOR *

av Tulevall

Tack för svar. Jag förstår att det finns företag som vill ha hårt satta rabattsatser. Men jag kan också tänka mig att det finns företag som oss som vill ha manuella rabatter. Då vi ofta jobbar med offerter mot projekt och rabatten måste vara väldigt flexibel för att försöka nå en beställning.  Går det att låsa upp så man kan manuellt ställa vilken procent under rabattdetaljer? Alltså att man enbart behöver göra en rabattkod som sedan kan vara ställbar under rebattdetaljer?


Nu har vi istället behövt göra 7 olika rabattkoder för att ha någorlunda flexibla rabatter. 

Starless Aeon
CONTRIBUTOR ***

av Starless Aeon

Vi har löst detta genom att använda ett eget artikelnummer för extra rabatt där man lägger rabattsumman negativ. Du får då alltså en egen orderrad där kunden ser det extra rabattbelopp som dras av. Det kanske hade varit ett sätt att lösa det på?

Tulevall
CONTRIBUTOR *

av Tulevall

Tack för svar! Bra sätt att komma runt problemet. Det blir inga problem bokföringsmässigt att göra på det här sättet?

Få uppdateringar på det här inlägget i din inkorg

Klicka på de tre prickarna till höger i inlägget/artikeln och välj Prenumerera.

Läs mer om prenumeration här