Mina produkter
Hjälp
My Malmström
CHAMPION *

Valutakursjustering vid bokslutet

av My Malmström

Jag ska nu uppdatera valutakurserna per 31 dec 2021 enligt Riksbankens kurser för att sedan omvärdera berörda balanskonton. 

Dom är dom inlagda med inställningen Dividera istället för Multiplicera.

Försökte ändra det till Multiplicera men får då ett meddelande om att "Sådan valutakurs finns redan"

Har då inverterat kursen och lagt in det under Valutakurs istället. 

Får fortfarande samma meddelande och vågar inte spara.

Ska man inte kunna uppdatera kursen manuellt vid önskemål?

Speciellt då vi årsbokslut

3 SVAR 3
Niclas_Tafvelin
PARTNER

av Niclas_Tafvelin

Skapa en ny valutakurstyp som du använder för dina omvärderingar. Se till att denna har inställning "Multiplicera". Du behöver göra inställningar i valutamodulen och även ange denna kurstyp vid valutaomvärdering på valutakontot i kontoplanen. Jag tycker inte du ska använda SPOT-kurs vid omvärdering om du i efterkant vill ändra på kursen.


//Niclas Tafvelin, WH Group AB
Godkänd lösning
Isac Falkenberg
PARTNER

av Isac Falkenberg (Uppdaterad ‎12-01-2022 14:58 av Isac Falkenberg PARTNER )

Hej, 

Systemet klagar på att du har två olika valutakurser på samma valuta på samma datum. Vill du ha Dividerad istället för multiplcerad får du ta bort den dividerade först. Finns det någon anledning till att du vill ha både multiplicera/dividera samtidgt? Tänk bara på att det är viktigt att valutakurserna går åt rätt håll. Lägger man dividera/multiplicera åt fel kan det eventuellt få konsekvenser för er bokförning. Är du osäker så prata med in Parnter. 

_______________
Vänliga hälsningar,
Isac Falkenberg
Teamleader
Traventus AB
Godkänd lösning
My Malmström
CHAMPION *

Tack Isac för ditt snabba svar. 

Jag vill endast ha multiplicerat. Men har nu upptäckt att det legat inne som dividerat sen starten. Har frågat detta hos våran partner men ännu inte fått något svar. Därför lade jag in det här istället. Då borde jag kunna dom bort dom dividerade och lägga in med multiplicera istället som man är van med sedan tidigare.

Få uppdateringar på det här inlägget i din inkorg

Klicka på de tre prickarna till höger i inlägget/artikeln och välj Prenumerera.

Läs mer om prenumeration här