Mine produkter
Hjælp
Anonymous
Ikke relevant

6 ugers ferie - løbende opsparing?

af Anonymous

Hej,

Er vi virkelig den eneste virksomhed, der har 6 ugers ferie og derfor har behov for fortsat at kunne opspare 2,5 dage pr. måned og dermed også 15% i feriepengeopsparing? Dette kan tilsyneladende IKKE lade sig gøre nu. Jeg nægter at skulle "manuelt" tilskrive" 0,42 dage pr. medarbejder pr. måned. Hvis en medarbejder holder 5 feriedage i oktober, som der jo er optjent, så vil der i lønsystmet kun stå 4,16 og medarbejderen vil blive trukket for 1 dag - no go. Nogle gode "work arounds" her? 

14SVAR14
Iben Reif
CONTRIBUTOR *

af Iben Reif
Hejsa, Vi har løst den 6. ferieuge, ved at gå tilbage til FP-opsparing på 12,5 % og fået systemet sat automatisk op til optjening på 0,42 pr. mdr. til FF-dage. Det betyder at vores 6. ferieuge tilskrives pr. automatik med 5 FF-dage d. 01/09-xxx hvert år. (eller det medarbejder har optjent) Efterfølgende bliver vores dage nedskrevet således. FF-dage Gl. ferie Ny ferie Ferie uden løn Rækkefølgen skyldes at man ikke kan afregne til Feriekonto mht. FF-dage
Anonymous
Ikke relevant

af Anonymous

Men hvad gør vi så i september, da der jo så står 2,08 dage på alle medarbejderes lønsedler? 

Helle Valso
VISMA

af Helle Valso

Det kommer til at kører som særlige dage, da ferieloven kun skriver 2,08. Så vi må afvente særlige dage og det noget som kører ud over, men du sætter lønsystemet om til at først afholdes optjent ferie og derefter særlige dage, så du ikke skal holde øje med det. Medarbejderen vil se det i to saldi på lønsedlen.

Stine_Mainz17
CONTRIBUTOR **

af Stine_Mainz17

Den "gamle" ferielov sagde også kun 2,08 dage.

Men da man altid må behandle medarbejdere bedre end loven tilskriver. kan jeg ikke forstå at dagene ikke kan køre som før. Når man har sat dem op på løngruppe F2 (Funktionær - 30 feriedage) burde det vel være en enkelt sag at anvende den programmering som ligger bag og fører over på den nye ferie lov.

Helle Valso
VISMA

af Helle Valso
Det Visma har udviklet er i henhold til ferielov og her opspares der 2,08 feriedag pr. ansættelses måned, det har været vores 1. prioritet.
Vi samler alle relevante ønsker op, og justere løsningen undervejs. Så følge med når der kommer nye releases, for her vil den løbende udvikling blive beskrevet.

af Jesper Thomsen

Hej alle på denne tråd

 

Som Helle skrev så skulle der her i oktober komme noget på særlige dage. Det kom der desværre ikke. Beklager men vi vil gerne komme med en løsning som er gennemtestet og vi fandt desværre nogle udfordringer som gør at vi nu arbejder på at få det med i vores release i november. 

Som Helle skrev så hold øje med vores release dokumenter. 

Anonymous
Ikke relevant

af Anonymous

Jeg vil heller ikke have "særlige dage" men 6 ugers ferie med 2½ dag tilskrivning pr. måned - ligesom under den gamle ferielov, hvor 6 ugers ferie fungerede uden "bøvl" eller "work arounds". 🙂

 

Helene

Anonymous
Ikke relevant

af Anonymous

Helt enig med Helene.

 

Vores medarbejdere har altid haft 6 ugers ferie optjent med 2,5 dag pr. md., og det er ligeledes det, vi har meldt ud, at vi fortsætter med. Ved fratrædelse får medarbejderne dog kun 12,5 % som ellers og feriedage reduceres til maksimalt 25 dage jf. ferieloven. 

 

Flere af vores medarbejdere har udtrykt utilfredshed og bekymring over dette allerede, og ærligt talt er jeg noget overrasket, da vi i december 2019 skiftede til VISMA, netop fordi vi blev forsikret om, at I var klar til den nye ferielov. Dette er ikke klar, og at vi nu må vente til november er meget utilfredsstillende. 

 

Herforuden kan jeg se, at de optjente feriedage fra september ikke ryger ned i saldoen. Det går jeg også ud fra, at I arbejder på at løse? 

 

Heidi 

ama111
CONTRIBUTOR ***

af ama111

Helt enig. Vi blev også spist af med den manuelle tilskrivning på 0,42 dage. Hvorfor ikke fortsætte med  løngruppe 4005?? Det virkede så fint.

Helle Valso
VISMA

af Helle Valso

Vi arbejder på en løsning som kommer til oktober og hedder særlige dage, så hold øje med vores hjemmeside for der kommer en beskrivelse af hvordan det skal håndteres.

Anonymous
Ikke relevant

af Anonymous

Hej Helle

 

Det er selvfølgelig bedre end intet; men jeg forstår ikke hvorfor vi skal være dårligere stillet efter den nye ferielov er trådt i kraft? Det kalder jeg ikke kundeorienteret udvikling 😉

 

Hilsen Helene

ama111
CONTRIBUTOR ***

af ama111

Kære Helle.

Det lyder fantastisk at I arbejder på en løsning for os med 30 feriedage. Jeg håber, at I er opmærksomme på at det er regulære feriedage, som indgår i ferieregnskab og ikke en separat opsparing af ekstra fridage som f.eks. feriefridage og omsorgsdage er.

Venlige hilsener.

Stine_Mainz17
CONTRIBUTOR **

af Stine_Mainz17

Helt enig, vi vil også gerne vide hvordan det skal løses.

Jeg må indrømme at når man sidder i kø som nummer 20 ser det ikke for godt ud.

Helle Valso
VISMA

af Helle Valso

Vi arbejder på en løsning som kommer til oktober og hedder særlige dage, så hold øje med vores hjemmeside for der kommer en beskrivelse af hvordan det skal håndteres.

Du mangler at tilføje dine favoritområder. Dem kan du let tilføje ved at trykke på knappen "Administrer Mine områder" herunder.