Mine produkter
Hjælp
SalaryZleep
CONTRIBUTOR ***

Firma gave lønkode

af SalaryZleep

Hej,

 

En medarbejder har fået en gave af sin arbejdsgiver og jeg skal sørge for gaven bliver beskattet.. 

 

Jeg kan ikke finde nogen lønart til dette.  Er der nogen som kan hjælpe?

4SVAR4
Tina Vesterholm
CONTRIBUTOR ***

af Tina Vesterholm

Jeg bruger lønart 3166 -  beløbet indberettes men der indeholdes ikke skat. Tina

SalaryZleep
CONTRIBUTOR ***

af SalaryZleep

Hej Benjamin,

 

1000 tak! 🙂

 

@Anonymous efter en længere kø, fik jeg fat i en sød dame som gav mig lønkode 5500/5511 og samtidig oplyste at medarbejder ikke skulle beskattes af de første 8000 kr.  Dette selvom jeg fortalte det var en gave uden årsag.. ingen jubilæum, fratrædelse, fødselsdag osv.

 

Jeg har googlet og googlet og kan ikke finde det noget sted.  Jeg vil mene som Benjamin at grænsen må være 1.200 kr. og felt 55 er hvor den skal ende.. Gavens værdi er 9.566,73 kr. 

 

 

af Thor Lundehoj

Hejsa,

 

Det lyder som om min kollega har misforstået spørgsmålet, der er IKKE tale om skattefri af de første 8000,- når det kun er en gave. Men skal I være helt sikre, vil jeg anbefale at kontakte SKAT. Det skulle også meget gerne fremgå på SKATs hjemmeside.


Med venlig hilsen,
Thor Lundehøj
Community Manager
Var mit svar nyttigt? Så må du meget gerne give det et "like".
Besvarede mit svar dit spørgsmål? Så må du meget gerne acceptere det som "løsning".
Det vil være med til at hjælpe andre i Communitiet Blinkende humørikon
Godkendt løsning
Benjamin Nielsen
CHAMPION *

af Benjamin Nielsen

Hej SalaryZleep,

 

Du skal først finde ud af om gaven er omfattet af bagatelgrænsen.

 

Er den ikke det, skal den indberettes til felt 56 og her kan du anvende variabel lønart 3168 og indtaste gavens værdi.

 

Er gaven omfattet af bagatelgrænsen og overstiger 1.200,00 kr i værdi, skal den indberettes i felt 55 og her kan du anvende variabel lønart 3166. Hvis gaven er omfattet af bagatelgrænsen, men holder sig under 1.200,00 kr. i værdi skal den ikke indberettes. I tilfælde af at medarbejderen får yderlig en gave, der får den samlede værdi til at stige over bagatelgrænsen, har medarbejderen selv pligt til at indberette den samlede værdi af alle gaver 😉

 

Mvh Benjamin

Du mangler at tilføje dine favoritområder. Dem kan du let tilføje ved at trykke på knappen "Administrer Mine områder" herunder.