Mine produkter
Hjælp
HelleSus
CONTRIBUTOR ***

Fraværskode 47 trækker ikke i ferie til gode

af HelleSus

Hej

Når jeg nu skal bruge fraværskod 47 på mine 14 dags lønnede, så kan jeg godt se fraværet på lønsedlen, men den trækker ikke i ferie til gode!

Mangler jeg at opsætte noget? Andre der har haft samme problem?

vh Helle

10SVAR10
Helle Valso
VISMA

af Helle Valso

Hej

Fraværskode 47 er kun til registrering, for at holde øje med afholdt ferie på timelønnede medarbejdere, som har løbende beregning af feriepengene. Hvis det er en medarbejder som har ferie med løn skal du bruge fraværskode 40 eller 50 alt efter hvad du plejer at bruge, du skal bruge den samme.

Ring evt. til vores hotline på 88 97 97 00, eller læs i vores vejledning Kom godt i gang med ny ferielov.

God eftermiddag 

HelleSus
CONTRIBUTOR ***

af HelleSus

Hej Helle

Vi har timelønnede ,som vi hele tiden har brugt fraværskode 41 på, og den trak fra i deres feriesaldo.

 

De får ikke løn under ferie, så jeg kan ikke bruge de andre.

Hvad gør jeg så?

vh

Helle

Helle Valso
VISMA

af Helle Valso

Hej

Så skal  du stadig bruge fraværskode 41 på gammel ferielov. Og når de skal have udbetalt ferie fra ny ferielov skal du bruge variabel lønart 4790, der findes ikke en fraværskode til ny ferielov kun denne lønart.

HelleSus
CONTRIBUTOR ***

af HelleSus

Det vil sige, at jeg skal registrere en feriedag på mine timelønnede, det får 14 dages løn, 2 steder.

Registrere med fraværskode 47, så kan den ses på lønsedlen.

Registrere med lønart 4790, så den fratrækker i feriesaldoen.

 

Det er ikke særligt tilfredsstillende, det håber jeg, at Visma får en løsning på senere hen.

Igen må vi konstatere at timelønnede ikke får særlig meget opmærksomhed hos Visma.

ama111
CONTRIBUTOR ***

af ama111

Hej,

Oven i hatten skal du være opmærksom på at kode 4790 på lønsedlen kun nedskriver feriedagene -  ikke Feriepengesaldo. Der forbliver det akkumulerede beløb, så medarbejderen kan "narres" til at tro, at han har alle optjente feriepenge til gode - selv om du på listen kan se hvor meget han reelt har. 

Helle Valso
VISMA

af Helle Valso

Fraværskode 47 har aldrig gjort andet end en registrering og det kan det fortsat anvendes til. Hvis feriepenge som beholdes hos arbejdsgiver skal udbetales til medarbejderen og det er ny ferielov optjent ferie, så skal den variable lønart anvendes med dage og beløb, som Virk.dk har oplyst.

HelleSus
CONTRIBUTOR ***

af HelleSus

Hej Helle.

Det er jo feriepenge til feriekonto, som det hele tiden har været på vores timelønnede.

Giver det så problemer at bruge 4790, som jo er til feriekort???

Helle Valso
VISMA

af Helle Valso

Åh så skal I ikke bruge lønart 4790. FerieKonto sørger for udbetaling. Så hvis I vil registrere afholdt ferie, så det bliver vist på lønsedlen, så kan du bruge fraværskode 47 med fraværslønart 3872, så registreringen bliver vist på lønsedlen, men andet sker der ikke. Og fraværskode 47 har aldrig kunne andet.

HelleSus
CONTRIBUTOR ***

af HelleSus

Kan jeg fortsætte med at bruge fraværskode 41 i stedet for?

Så står det på lønsedlen, men hvordan får jeg fratrukket feriedagen i Feriedage til rådighed?

 

P.s. Ved du hvornår at My Visma Appen kommer til at fungere på de timelønnede med feriefritimer og afspadsering til gode?

vh Helle

Helle Valso
VISMA

af Helle Valso

Du må lige ringe til hotline på 88 97 97 00. God dag.

Du mangler at tilføje dine favoritområder. Dem kan du let tilføje ved at trykke på knappen "Administrer Mine områder" herunder.