Mine produkter
Hjælp
Anonymous
Ikke relevant

Vedrørende overgangsordning for indefrysning af feriepenge

af Anonymous

Hej

Vi har modtaget nedenstående fra Horesta. Tingene plejer at være i orden, men eftersom det er et særligt tilfælde, må I meget gerne bekræfte om det kører automatisk som det plejer.


Særligt vedrørende overgangsordning for indefrysning af feriepenge efter 1. september 2019- Gælder ikke brugere af/kunder med Dataløn.
Afhængig af hvilken ferieordning virksomheden følger kan indefrysningen af feriepenge i overgangsordningen fra 01.09.2019 være enten beskattede eller ubeskattede feriemidler. Vær opmærksom på, at indberetningen til lønstatistikken som altid kun må indeholde beskattede bruttoferiepenge. De indberettes i bruttoindkomsten i 0010 (eIndkomst felt 13) og specificeres særskilt i lønoplysning 0024 (timelønnede) eller 0025 (fastlønnede).

Vi har desværre konstateret, at nogle servicebureauløsninger er tilrettet så vi fejlagtigt får indberettet ubeskattede bruttoferiepenge for perioden 01.09.2019 og frem for virksomheder, som har den ferieordning. Tjek gerne allerede nu hos dit servicebureau, eller i dit lønsystem, at der ikke indberettes ubeskattede bruttoferiepenge. Det er afgørende for årsstatistikken for 2019, at indholdstyperne om feriepenge er korrekte og kun indeholder beskattede lønelementer.

6SVAR6
Godkendt løsning
Helle Valso
VISMA

af Helle Valso

Hej

Alt er som det skal være, så det skal du ikke tænke på.

 

God jul og godt nytår

carstenlund
CONTRIBUTOR **

af carstenlund

Hej 

er det korrekt opfattet, at beskattet feriepenge for timeansatte (uanset antal timer pr måned) der er afregnet til FerieGiro indefryses for perioden 1/9-19 - 31/8-20 og overføres automatisk til Feriefond.

findes der undtagelser eller mulighed for at få disse feriepenge udbetalt.

vi har timelønnede medarbejdere hvor indefrosne feriepenge for denne periode kan opgøres til < kr.300

det virker noget grotesk at disse medarbejdere kommer at vente på at få udbetalt eks. kr.300 i feriepenge om 30- 40 år ! 

mvh Carsten

Susanne123
CHAMPION ***

af Susanne123 (Opdateret ‎27-02-2020 15:15 af Susanne123 )

Nu er jeg ikke ekspert, men jeg mener alligevel at jeg har ret godt styr på den nye ferielov.

Du kan ikke undgå at de bliver indbetalt til feriefonen, men medarbejdere der har under 1.500 kr. vil få dem udbetalt automatisk når feriefonden udbetaler første gang i efteråret 2021.

 

/Susanne

carstenlund
CONTRIBUTOR **

af carstenlund

Tak Susanne

Godkendt løsning
Anonymous
Ikke relevant

af Anonymous

Hej Carsten 

Hvis der er optjent mindre end 1.500,00 skulle de blive automatisk udbetalt. Formentlig 1. oktober 2021. Der er selvfølgelig altid diverse undtagelser. Du kan læse mere om det flere steder på nettet, fx er der lidt info her:

https://www.detfagligehus.dk/spoergsmaal-og-svar/ferie-og-fridage/hvornaar-kan-jeg-faa-udbetalt-mine...

carstenlund
CONTRIBUTOR **

af carstenlund

Tak Randi

Du mangler at tilføje dine favoritområder. Dem kan du let tilføje ved at trykke på knappen "Administrer Mine områder" herunder.