Mijn Communities
Help
Martinair
CONTRIBUTOR *

Btw code toevoegen

door Martinair

Als er een betaling via de bank wordt verricht die niet via crediteuren loopt maar wel btw gevoelig is . In welke fase, en waar, koppel ik dan aan de betaling de btw code zodat de voorbelasting van de betaling wordt geboekt als terug te vragen voorbelasting? In kan in beide fasen wel categorie kiezen maar niet de btw code

2 ANTWOORDEN 2

door sanderdercksen

In aanvulling op wat Elbert aangeeft, wordt de btw-code automatisch door Visma Net bepaald op basis van de combinatie btw-gebied, btw-categorie en het soort uitgave of inkomsten. Wanneer het een uitgave betreft en het btw-gebied staat op NL en de btw-categorie Hoog, zal automatisch de btw-code van voorbelasting worden gekoppeld.

sanderdercksen_0-1730375496112.png

door Elbert Dannenberg

Mijn eerste reactie zou zijn. Ook al is de betaling rechtstreeks via de bank gedaan, dan is er een document (inkoopfactuur of iets dergelijks) aanwezig. Ik zou deze gewoon inboeken (en daar boek je ook de BTW) en de betaling in de bank daaraan koppelen. Alternatief is om te kiezen voor Bank/Kas, invoersoort, BTW-gebied, en op de regel btw-categorie.