Mijn Communities
Help
henryspronk
CONTRIBUTOR **

Factuurdatum later dan betaaldatum

door henryspronk

Wanneer een betaling aan een leverancier heeft plaats gevonden waarvoor de inkoopfactuur pas op een later moment wordt ontvangen, dan kan de betreffende betaling niet (eenvoudig) tegen de inkoopfactuur afgeletterd worden. Binnen Visma.net heb ik 2 work-arounds bedacht;
1. de factuurdatum van de inkoopfactuur aanpassen
2. de betaling en de factuur beide op een balansrekening boeken om ze daar tegen elkaar weg te laten lopen

Bij de eerste optie lopen we uit de pas met de vereisten voor de BTW aangifte, de datum op de factuur is leidend voor de datum in de boekhouding. De tweede optie is het beste alternatief maar doorbreekt de directe trail tussen factuur en betaling. De meest gewenste oplossing zou zijn dat de restrictie die nu in Visma.net bestaat wat betreft de factuurdatum die niet later mag zijn dan de betaaldatum, wordt verwijderd.

2 ANTWOORDEN 2

door sanderdercksen

In het venster Voorkeuren crediteuren is een instelling beschikbaar om dit mogelijk te maken: Betalingen voor factuurdatum toestaan. 

Als deze instelling is gemarkeerd kan een inkoopfactuur met een datum later dan de afschriftregel, worden afgeletterd.

 

image.png

door Elbert Dannenberg

Dit werkt inderdaad goed voor de inkoopfacturen van het soort "factuur", maar niet voor het soort "Debetcorrectie". Maar zover mij bekend werkt Visma aan een oplossing hiervoor.