Mijn Communities
Help

Visma.net Tip: gaten in (factuur) nummerreeksen

door Michiel Broek - Arch-IT (Bijgewerkt ‎12-09-2019 11:25 door sanderdercksen VISMA )

Wanneer je in Visma.net gebruikt maakt van automatische factuurnummering kan het voorkomen dat je een factuur aanmaakt, en vervolgens verwijdert, zonder dat je hem hebt vrijgegeven. Er is niet geboekt, maar er zit wel een gat in de nummerreeks. Dit kun je als volgt oplossen:

 

Begin met controleren van gaten in factuurnummerreeksen door te sorteren op referentienummer:

 

i2.png

Nu je weet welke nummer je mist ga je naar het scherm nummerreeksen (Scherm CS201010). Kies de nummerreeks: ARINVOICE voor verkoopfacturen of APBILL voor inkoopfacturen.

 

Wijzig vervolgens de waarde van het veld 'laatst gebruikt' naar het laatst gebruikte nummer voor het 'gat' , in dit voorbeeld 000005:

 

8.png

 

Visma.net zal de volgende verkoopfactuur met het volgende nummer laten beginnen, en hierna verder gaan met het eerstvolgende vrije nummer. Reeds uitgedeelde factuurnummers worden overslagen.

 

De reeks sluit weer mooi aan.


https://www.arch-it.nl - AccountView & Visma.net Expert Center, consultancy, maatwerk en advies.
2 ANTWOORDEN 2
Cathy77
CONTRIBUTOR **

door Cathy77

Fijn dat de (gaten) in de nummerreeksen zo snel kunnen worden gevonden, maar in mijn beleving is juist het idee van automatische factuurnummering, dat de software zelf deze gaten opzoekt en vindt. Zo ben ik het gewend vanuit andere boekhoudsoftware.

 

Wat mis ik, dat dat hier niet kan bij Visma.net?

 

door sanderdercksen

In aanvulling op deze tip van Michiel nog een handig overzichtsvenster om dit soort "gaten" eenvoudig op te sporen.

Ga hiervoor naar het venster Controle referentienummers (overzicht); selecteer een periode-bereik en de module waarvoor de volgnummers gecontroleerd moeten worden. Door ook de optie Alleen ontbrekende weergeven te markeren blijven alleen de "gaten" zichtbaar. 

 

2019-06-19 13_44_14-Window.png