Mijn Communities
Help
Ariennevz
CONTRIBUTOR ***

Betaald ouderschapsverlof registreren in Talent & Salaris?

door Ariennevz

Goedemiddag Visma, 


Is er al een instructie / handleiding / werkwijze om het betaalde ouderschapsverlof te registreren in Talent & Salaris?

 

En ook hoe de overgangsperiode (dus medewerkers die reeds gebruik maken van ouderschapsverlof en nog in aanmerking komen voor betaald ouderschapsverlof) te kunnen administreren? 

Hebben andere community-leden hier al iets voor ingericht? Of ideeen over? 

49 ANTWOORDEN 49
skeukens
CONTRIBUTOR *

door skeukens

Hallo Arienne,

 

zou je me de rekentool ook kunnen mailen, s.keukens@actiz.nl Alvast hartelijk dank en groeten 

Jantien Nijland
CONTRIBUTOR **

door Jantien Nijland

Hoi Arienne,
Zouden wij ook de excel tool van je mogen ontvangen? Mijn mailadres is  j.nijland@carinova.nl
Alvast bedankt!

Ariennevz
CONTRIBUTOR ***

door Ariennevz

@Manouk de Bie @Jantine97 @Bert Huiting @Peter1982 @Ginger @EricWillemse @Linda Visser-Stam @Richard1 

Hallo allemaal!

Excuses voor mijn verlate reactie. Ik ben even niet in de gelegenheid geweest om te reageren.
De rekentool zoals ik deze heb gebouwd is gebasseerd op onze cao Tuinzaadbedrijven, daarmee vermoed ik dat jullie er direct niet mee geholpen zijn. Met @Jkersbergen heb ik meeting ingepland om er doorheen te lopen, maar om dit voor iedereen te doen, dat gaat simpelweg niet.

Omdat ik jullie struggle volledig snap! Ga ik wel even kijken naar een alternatieve mogelijkheid. Ik kom hier z.s.m. bij jullie op terug. Mochten jullie in de tussentijd vragen hebben, dan mogen jullie deze gerust stellen. Mijn emailadres is a.vanzon-romers@enzazaden.nl.

 

Groeten,
Arienne

Ariennevz
CONTRIBUTOR ***

door Ariennevz

Oke, ik zal eerlijk zijn tegen jullie.. ik bevind mezelf in een spagaat. Alles in mij zou jullie graag willen helpen maar zakelijk gezien is dit om een aantal redenen niet wenselijk.

 

  1. Het is niet aan mij om een oplossing aan te bieden voor iets wat Visma nog niet aanbiedt;
  2. De rekentool is gebouwd op basis van onze cao, waardoor deze mogelijk niet bruikbaar is voor andere cao’s;
  3. Het is onze bedrijfspolicy om dit soort dingen intern te houden;
  4. De rekentool is op basis van onze situatie gebouwd, dit kan voor ieder anders uitpakken en daar kan ik de verantwoordelijk niet voor dragen/delen.

 

Om jullie toch een beetje te kunnen helpen (hoop ik althans) wil ik jullie een toelichting geven op hoe ik bepaalde berkeningen heb gemaakt, zodat jullie hier zelf iets mee kunnen doen indien je dat wilt.

 

  • De periode ouderschapsverlof berekenen:
    Deze heb ik in 3 delen gesplitst:
    Periode 1, onbetaald verlof = Tot en met 01-08-2022. Indien deze niet van toepassing is, vervalt deze periode.
    Periode 2, betaald verlof = Ingangsdatum vanad 02-08-2022. De einddatum is gebasseerd op of de geboortedatum van het kindje (+ 1 jaar) of het opgaan van het saldo.
    Periode 3, onbetaald verlof = ingangsdatum is einddatum betaald verlof +1. Einddatum is gebasseerd op op de geboortedatum van het kindje (+ 8 jaar) of het opgaan van het saldo.

    Excel-formule voor einddatum op basis van saldi: Begindatum verlof + Aantal uren recht op verlof / Gemiddelde opname per week * 7.

    De suggesties voor de einddata worden door middel van een IF formule afgedwongen =ALS(einddatum op basis van verlof < einddatum op basis van leeftijd; einddatum op basis van verlof; einddatum op basis van leeftijd).

  • Het verlofsaldi herberekenen:
    Om het verlofsaldi te herrekenen heb ik op basis van de reeds berekende onbetaalde verlofperioden een fictief parttimepercentage berekend. Dit is in onze cao van toepassing omdat je over onbetaalde verlofregelingen geen verlof opbouwt. Dit heb ik gedaan door het parttime percentage te vermenigvulden met de dagen waarin deze periode van toepassing is geweest en vervolgens weer te delen door het aantal dagen per jaar.

    Wanneer dit berekend is, kun je vrij eenvoudig het wettelijk verlof berekenen. Het maximale wettelijke verlof * parttime percentage = recht op wettelijk verlof.

    In theorie werkt dit ook zo voor het bovenwettelijke verlof, indien van toepassing, alleen moet je hier wellicht ook rekening houden met leeftijds of vitaliteitsdagen. Deze tel ik, omdat wij hiermee te maken hebben, door middel van een INDEX formule op bij het bovenwettelijke basis verlof.

Bovenstaande is vrij simpel uitgelegd, in onze Rekentool zitten zo’n 300 verschillende formules. Deze komen voornamelijk voort uit de verschillende scenarios die mogelijk zijn. Daarbij bestaat deze uit een INPUT sheet, een sheet met alle berekeningen en een OUTPUT sheet zodat mijn collega’s in de operatie weten wat we moeten doen. Tevens is er een OUTPUT sheet voor de medewerker waarin we transpirantie geven over de berekeningen en de uitkomsten.  Alle wijzigingen behandelen wij als een stopzetting en een vernieuwde aanvraag.

 

Ik hoop dat jullie hier alsnog mee uit de voeten kunnen en wens jullie veel succes! Ik heb begrepen dat in Q4-2022 een aanpassing van de verlofmodule gepland staat (wel nog onder voorbehoud) bij Visma, dus hopelijk is dit alles van korte duur.

Bert Huiting
CONTRIBUTOR **

door Bert Huiting

@Ariennevz hier kan ik zeker mee uit de voeten. Bedankt.

Ariennevz
CONTRIBUTOR ***

door Ariennevz

@Jantien Nijland Zie bovenstaande toelichting 🙂

Ariennevz
CONTRIBUTOR ***

door Ariennevz

@Jkersbergen Om bovenstaande redenen zal ik ook onze reeds geplande afspraak annuleren. Mocht je nog vragen hebben naar aanleiding van deze toelichting, dan mag je mij vanzelfsprekend wel e-mailen 🙂

Jkersbergen
CHAMPION *

door Jkersbergen

@ariennevw , begrijpelijk hoor. Dank je wel voor jouw toelichting.

Ariennevz
CONTRIBUTOR ***

door Ariennevz (Bijgewerkt ‎18-07-2022 12:53 door Ariennevz )

Het posten van een antwoord ging niet zo soepel. De link van het webinar (o.a.) staan als reactie hieronder 🤗

Ariennevz
CONTRIBUTOR ***

door Ariennevz

Hi allemaal,

Hierbij de link naar het webinar: Webinar Betaald ouderschapsverlof Visma.net HRM & Payroll (vimeo.com)

To be honest. Ik werd hier niet veel wijzer van omdat de implementatie van de HRM nog later wordt uitgerold. Er is een ontwerp gemaakt ter verbetering van de verlofmodule waarin de implementatie van het betaalde ouderschapsverlof wordt uitgerold. Mijn persoonlijke mening laat ik dan ook even in het midden ;-).

In de payroll is de basis dat het salaris 100% gekort wordt en dat de uitkering uitbetaald zal worden aan de medewerker. Om dit in goede banen te leiden zijn er nieuwe componenten aangemaakt waarin het betaalde ouderschapsverlof toegepast kan worden. 

Fijn dat er nog gewerkt wordt aan een knappe inrichting in de HRM module. @Anonymous Is er al bekend wanneer we deze ongeveer kunnen verwachten?

Graag zou ik onze implementatie willen delen aan de HRM kant zodat anderen hier misschien ook wat aan zouden kunnen hebben....

* Medewerker doet buiten het systeem een aanvraag voor deelname aan de regeling (dit gebeurd bij ons via een ticket-registratie-systeem);
* In Workflow+ starten wij zelf een workflow die de invoer van de verschillende componenten / werknemersnotities / verlofcorrectie en die de opmaak van de bevestiging triggert, en achteraf natuurlijk ons helpt te herinneren aan de melding bij het UWV;
* Wij hebben een rekentool gemaakt (in Excel) die de precieze perioden en saldi berekent voor zowel onbetaald als betaald ouderschapsverlof en de toe te passen verlofcorrectie per verlofsoort bepaalt. Dit onderdeel maakt het voor ons werkbaar (al zit hier al 100+ uur aan werk in).

Manouk de Bie
CONTRIBUTOR *

door Manouk de Bie

Hoi Arienne,

Zou ik de excel tool van jou mogen ontvangen? Mijn email adres is m.debie@pjansen.nl

Bedankt alvast. 

Jantine97
CONTRIBUTOR ***

door Jantine97

Hoi Arienne, 

Zouden wij de excel tool ook mogen ontvangen? Mijn emailadres is j.van.schagen@ulcgroep.nl.

Alvast bedankt.

Bert Huiting
CONTRIBUTOR **

door Bert Huiting

Hallo Arienne,

 

Mag ik het rekentool ook hebben?  Mijn mail adres is b.huiting@deltawonen.nl Alvast bedankt.

Peter1982
CONTRIBUTOR ***

door Peter1982

Beste Arienne,

 

Wij zijn zelf al ver gekomen maar lopen op sommige zaken vast. Zou je het ook naar ons kunnen mailen? P.vanvuuren@careyn.nl

 

Ginger
CONTRIBUTOR ***

door Ginger

Hoi Arienne, ik hoopte dat Visma een rekentooltje had ontwikkeld, maar lees dat jij er eentje hebt. Zou je hem ook met mij willen delen (g.penders@servatius.nl)? Alvast bedankt!

Jkersbergen
CHAMPION *

door Jkersbergen

@ariennevw , is het mogelijk om het Excel document dat je hebt gemaakt te delen? of te mailen (j.kersbergen@asg.nl)? Dat zou namelijk heel fijn zijn. 

Ariennevz
CONTRIBUTOR ***

door Ariennevz

@Jkersbergen, zie e-mail! 

EricWillemse
CONTRIBUTOR ***

door EricWillemse

Beste Ariennevz, zou je mij de rekentool ook willen doen toekomen?

Alvast dank.

grt

Eric

ewillemse@mitros.nl

Linda Visser-Stam
CONTRIBUTOR **

door Linda Visser-Stam

Hoi Arienne,

Als ik het documentje ook mag hebben, graag; lvisser@smeding.nl

Richard 1
CONTRIBUTOR *

door Richard 1

Hallo Arienne,

Kun je het tooltje ook naar mij mailen?

richard@thfl.nl

Alvast bedankt