Mijn Communities
Help
Mireille Werring
CHAMPION ***

Loonwaarde en uitbetaling salaris

door Mireille Werring

Wij hebben medewerkers in het 2e ziektejaar. In het 2e ziektejaar worden de medewerker voor 30% gekort. Hierbij wordt rekening gehouden met het verzuimpercentage. 
Hoe doen anderen het  de situatie dat medewerkers een x % ziek zijn en een x percentage hersteld in eigen werk zijn. Daarnaast werkzaamheden verrichten in het ziekte % tegen loonwaarde dus die uren tegen 100% loon uitbetalen. Hoe verwerken jullie dat in VISMA HRM?

12 ANTWOORDEN 12
TirsaHennink
CONTRIBUTOR *

door TirsaHennink

Wij werken ook met code 11110. Als de medewerker 40% ziek staat verricht deze dus voor 60% eigen werk. En bij 75% arbeid dus 75-60=15% wenselijk geachte arbeid. 

De korting moet dan met 15/40ste verminderd worden. Dus de berekening is (wenselijke arbeid 15% / percentage ziek 40%) * kortingspercentage 30% = 11,25%. Dit voer je negatief in met code 11110.

Er wordt dan als korting berekend 30% korting - 11,25% korting = 18,75% korting over 40% ziekte. Dat is 7,5%.

DPrins
CONTRIBUTOR *

door DPrins

Wij hebben sinds begin dit jaar de korting bij ziekte losgekoppeld van het verzuimpercentage (en daarmee dus ook van het basissalaris). Deze reageert nu alleen nog op geschreven ziekte-uren in het urenregistratiesysteem. Wanneer een medewerker gewoon werkt (ook boventallig of op AT-basis) dan worden deze uren automatisch 100% uitbetaald. Alleen de daadwerkelijke ziekte-uren worden met 30% gekort.

MvB
CHAMPION ***

door MvB

Volgens mij -22,5. De berekening is: 30%- 22,5% = 7,5 over wtf. 0,4

Mireille Werring
CHAMPION ***

door Mireille Werring

Dat was ook mijn gedachte. Met de invoer van -22,5 wordt er geen 7,5% maar 3% gekort. Er zit een andere berekening achter maar ik kom niet achter wat de berekening. Ik heb inmiddels ook een ticket aangemaakt.

MvB
CHAMPION ***

door MvB

probeer -11,25 eens?

oud: 30 - 22,5 = 7,5% x 0,4 = 3%

nieuw: 30 - 11,25 = 18,75% x 0,4 = 7,5%

Mireille Werring
CHAMPION ***

door Mireille Werring

@MvB : -11,25 werkt. 
Wat wordt het dan als de week erop nog steeds 40% ziek gemeld staat maar voor 75% werkt.
Het is nog steeds een lastig dossier

MvB
CHAMPION ***

door MvB

@Mireille Werring Is 75% werken niet hetzelfde als 75% loonwaarde? 

Mireille Werring
CHAMPION ***

door Mireille Werring

@MvB We hebben ervoor gekozen om het verzuimpercentage aan te passen dus op die manier opgelost. Niet te doen anders om per week de loonwaarde te berekenen maar het verzuimpercentage hetzelfde te houden. De ZAPO geeft ook richtlijnen aan waaraan voldaan moet worden om tegen loonwaarde te werken en dat is niet aangetoond door de bedrijfsarts.

MvB
CHAMPION ***

door MvB

@Mireille Werring Gelukkig heb je een oplossing gevonden. 😀

MvB
CHAMPION ***

door MvB

Met component 11110 kan je het ziekte kortingspercentage corrigeren. Als je bijv -15 ingeeft, dan wordt er nog maar 15% gekort ipv 30%.

Mireille Werring
CHAMPION ***

door Mireille Werring

@MvB : als een medewerker nog 40% ziek is en dus 60% hersteld is wordt diegene gekort voor 12% (30% van 12%)
De medewerker werkt totaal 75% inclusief loonwaarde wat vul je dan in op component 11110?
Ik heb verschillende berekeningen gemaakt, maar er komt niet uit wat ik verwacht, namelijk een korting van 7,5%.

wtentije
CHAMPION **

door wtentije

deze is ook variabel in te richten