Mijn Communities
Help
Mireille Werring
CHAMPION ***

Overzicht/rapportage werkgebonden personenmobiliteit

door Mireille Werring
Status: Afgewezen

Per 1 juli 2024 zijn wij verplicht om bij het woon-werk verkeer het vervoersmiddel en brandstof te registreren. Wij gebruiken hiervoor de vrije velden.
Wij hebben gekozen om 1 vervoersmiddel/brandstoftype te registreren in de sectie reiskosten. Het vervoersmiddel wat het meest gebruikt wordt voor woon-werk verkeer wordt geregistreerd.
Er kan gedurende het jaar een wijziging optreden zoals bijvoorbeeld: van auto-benzine naar auto-hybride. Hiervoor moet een datum gebruikt worden, zoals bijvoorbeeld: per 1-7-2024 auto-benzine, per 1-10-24 auto-hybride.
Voor 31-7-2025 moeten wij de gegevens aanleveren bij RVO.
De juiste gegevens (met wijzigingen) krijgen wij niet uit "eigen overzichten" omdat bij "eigen overzichten" gebruik gemaakt wordt van de peildatum. Wij hebben alle mutaties gedurende het jaar nodig.
Het verzoek dat VISMA een standaard rapport maakt voor het aanleveren van de mobiliteits registratie C02 uitstoot

5 Opmerkingen
door Rene van Jole
Status changed to: Status: Afgewezen

Bij vaste reiskosten is het niet toegestaan of voorgeschreven om een brandstof type toe te voegen.

Uitvraag moet of via een ritten administratie of via een Enquete dat is wat het ministerie voorschrijft 

Zie ook alle benodigde documentatie hierover in de Kennisbank 

CO2-registratie in Visma.net HRM - Visma Community

Salden
CHAMPION **
door Salden

Graag bij declaraties in dagen ook vragen met welk vervoermiddel wordt gereisd. Medewerkers declareren bij ons reisdagen (die worden vertaald naar kilometers, waarvan ik het vervoermiddel niet weet. Zo jammer en oneerlijk. Bedrijven die kiezen voor declareren in kilometers weten wat het vervoermiddel is en bedrijven die ooit hebben gekozen voor declareren in dagen weten niks...

door Rene van Jole

Je hebt gelijk en daarmee zouden jullie je processen moeten gaan aanpassen of een enquete moeten uitvoeren. 

 

Bij alleen dagen wordt geen vervoer middel toegepast dit moet obv kilometers.

Verder is het voorschrift om obv vaste reiskosten een week lang een enquete uit te vragen en obv die input obv de voorgeschreven rekenregels de data te extra poleren. Bij controle van het ministerie kun je dan overleggen dat de data is gebaseerd op een enquete uitvraag. 


Dat zijn op dit moment de voorgeschreven regels. 

Mireille Werring
CHAMPION ***
door Mireille Werring

@Rene van Jole de gegevens zitten in HRM. Via eigen overzichten krijgen wij de mutaties niet uit het systeem.

Het verzoek is dat wij de gegevens uit het systeem krijgen

Graag een oplossing om de reiskosten inclusief wijzigingen van registratie van het reizen op de vrije velden uit het systeem te krijgen.

Salden
CHAMPION **
door Salden

@Mireille Werringbedankt! Je hebt me op de goede spoor gebracht. De vrije velden bieden zeker een uitkomst bij de CO2-rapportage. Ik heb er drie aangemaakt. Type vervoer, type eigen vervoer en werklocatie. Dit alles inclusief keuzelijsten. De zaak staat er nu ineens een stuk gunstiger voor (van niet werkbaar naar een situatie waarmee ik uit de voeten kan). Dat zou afdoende moeten zijn om de gevraagde informatie toch te registreren. Ik loop nu echter inderdaad tegen hetzelfde probleem aan als jou. Ik moet perse een peildatum ingeven en krijg dan een momentopname te zien. Een workaround kan zijn dat ik twaalf keer een rapport draai. Niet ideaal, maar het is een begin. @Rene van Jole: is het mogelijk dat Visma een vrij rapport maakt zonder einddatum? Is er wellicht een andere manier om de data van een heel jaar uit het systeem te trekken?