Mijn Communities
Help
Mirijanie
CONTRIBUTOR **

Verlof herberekenen bij onbetaald ouderschapsverlof

door Mirijanie
Status: Realisatie waarschijnlijk

Verlof herberekenen bij onbetaald ouderschapsverlof 

 

Impact:

Beste lezer, als iemand onbetaald ouderschapsverlofuren opneemt is er geen opbouw aan verlofrechten. Op dit moment doen wij de verlofrechten achteraf over het afgelopen jaar corrigeren.
In de regel neemt men op een vaste dag in de week ouderschapsverlof op, dan is dit nog wel te doen met herberekenen van het verlof met terugwerkende kracht. Feitelijk corrigeren wij dit dan handmatig in de verlofkaart van de medewerker.
Soms komt het voor dat een medewerker het onbetaald ouderschapsverlof flexibel opneemt. Is er in Visma een mogelijkheid om op een makkelijke manier de verlofherberekening te doen?
Ik vraag me af hoe dit bij andere werkgevers gaat die hiermee te maken hebben.

Ik doe:

Stel iemand nam 1 dag per week ouderschapsverlof (OSV) in 2022 = 40 - 8 uur = 32 uur = 0.8 deeltijdfactor. Verlof zal dan met terugwerkende kracht gebaseerd worden op 0.8 deeltijdfactor en corrigeer ik handmatig als minboeking in de verlofkaart van de medewerker.

Kan dit makkelijker in Visma?

Bij flexibele opname, kan ik mij voorstellen dat het niet op een andere manier kan in Visma. Maar wellicht mis ik iets.

 

Reactie Visma support en huidige inrichting in Visma: 

Op dit moment corrigeer je het verlof in het geval van ouderschapsverlof handmatig. Je vraagt of er makkelijkere manier is om deze verlofherberekening te doen. Het antwoord hierop is nee.

 

Het verlof moet in het geval van ouderschapsverlof (of ander onbetaald verlof) handmatig gecorrigeerd worden zowel bij een vaste vast als bij een meer flexibele opname.

 

Idee: 

Kan dit wel op een makkelijkere manier ingericht worden in Visma bij een correctie achteraf en flexibele opname? 

 

5 Opmerkingen
door Rene van Jole
Status changed to: Status: In onderzoek

Hartelijk dank voor je idee.
Graag houden wij in de gaten hoeveel stemmen je idee krijgt. We zullen vervolgens op basis van het aantal stemmen in combinatie met de strategie van het product je idee al dan niet op de backlog opnemen. We zullen je via dit idee op de hoogte houden van de status.

Toelichting mbt de statussen vind je ook in FAQ

Ginger
CONTRIBUTOR ***
door Ginger

@Rene van Jole  ook voor het Generatiepact loopt een dergelijke vraag, veel mensen lopen tegen het probleem aan van 'ouderwets' handmatig moeten corrigeren. Er is eerder al geopperd dat de oplossing gevonden kan worden in de vorm van het inrichten van 2 soorten werkuren die in het systeem ingevoerd worden: 1) contracturen 2) daadwerkelijke werkuren (met datum waarop dit ingaat net zoals bij het instellen van het rooster). Mij lijkt dat het probleem van @Mirijanie hier ook mee opgelost zou zijn.

door Rene van Jole

Goedemiddag

 

Wij zijn begonnen met het herbouwen / functioneel uitbreiden van de verlof module. Dit zal met de plannen van dit moment zeker doorlopen tot in 2024 en daarmee gaan we ook bekijken of we dit kunnen meenemen in de totale oplossing 

Mirijanie
CONTRIBUTOR **
door Mirijanie

@Ginger Hi, dank je wel voor je terechte opmerking over het Generatiepact. Dit zou een mooie oplossing kunnen zijn inderdaad. 

@Rene van Jole Hi, bedankt voor je update. Fijn dat jullie aan het herbouwen/uitbreiden binnen de verlof module. Ik ben ervan overtuigd dat het een verbetering voor velen zal zijn! 

door Rene van Jole
Status changed to: Status: Realisatie waarschijnlijk

Dit is onderdeel van de aanpassingen die we in Verlof gaan doen in 2024