Mijn Communities
Help
Marjon Janssen
CHAMPION **

Berekening van dagloon en voorschot ook voor wie eerst onbetaald ouderschapsverlof heeft gehad.

door Marjon Janssen
Status: Realisatie waarschijnlijk

Het dagloon en dus ook het voorschot wordt niet berekend door het systeem bij medewerkers die eer onbetaald (ouderschaps)verlof hebben gehad. Omdat de nieuwe wet per 2-8-2022 ingaat, komt het veelvuldig voor dat medewerkers tot die datum gebruik hebben gemaakt van onbetaald ouderschapsverlof. Nu de betaalde variant beschikbaar komt, gaan medewerkers natuurlijk kiezen voor overgang naar betaald ouderschapsverlof. In dat geval wordt het dagloon en ook het voorschot niet berekend en moeten we dit zelf handmatig doen. Dit zou in het softwarepakket moeten zitten.

Graag met spoed toevoegen in de software.

5 Opmerkingen
Marjon Janssen
CHAMPION **
door Marjon Janssen

Nog een aanvulling hierop. Het SV loon/inkomen (LC 61200) / Basis heffingsloon (waarop het dagloon wordt bepaald) zit wel in Visma, waarom kan dan toch het dagloon niet worden bepaald door het systeem en het voorschot worden berekend?

Marjon Janssen
CHAMPION **
door Marjon Janssen

Ik hoor van de servicedesk dat onderstaand de reden is waarom dit niet berekend kan worden. Ik heb echter ook het antwoord van UWV ontvangen. 

Servicedesk:

MarjonJanssen_0-1661178484412.png

UWV geeft aan mij wel door hoe het berekend moet worden, dus lijkt het me zo dat Visma dit zou moeten kunnen inrichten. Zie hieronder het antwoord van het UWV. Dagloon wordt vastgesteld op basis van het loon dat zij verdiende voor het ouderschapsverlof. 

MarjonJanssen_1-1661178538621.png

 

Marjon Janssen
CHAMPION **
door Marjon Janssen

Berekening van dagloon en voorschot ook voor wie eerst onbetaald ouderschapsverlof heeft gehad.

Ik heb als reactie gekregen van de servicedesk dat het een tijdelijke overgangssituatie is waarbij werknemers eerst onbetaald  verlof hebben gehad en daarna betaald ouderschapsverlof, maar die tijdelijkheid hoeft niet het geval te zijn. 

Een medewerker kan onbetaald verlof hebben voor een aantal jaren of onbetaald (ouderschaps)verlof aanvragen voor een kind dat ouder is dan 1 jaar, vervolgens opnieuw zwanger worden en dan voor het 2e nieuwe kind betaald ouderschapsverlof aanvragen. Dat is dan ook een situatie waarbij er eerst of nog steeds een ander verlofsoort wordt genoten, voorafgaand aan betaald ouderschapsverlof. In de toekomst zal dit vaker gaan voorkomen en in al die gevallen moeten we dan handmatig het dagloon berekenen en invoeren? Dus van een tijdelijke overgangssituatie is volgens mij geen sprake. Visma software zou hiervoor ook een oplossing moeten bieden, vind ik. 

lauraholm
VISMA
door lauraholm
Status changed to: Status: In onderzoek

Hartelijk dank voor je idee. Dit Idee heeft de status "In onderzoek" gekregen. Dit betekent dat we het idee op haalbaarheid en impact gaan toetsen. We kijken allereerst of het idee in één van de strategische thema's past.

We monitoren op basis van het aantal verkregen kudos of andere klanten dit ook een goed idee vinden. Bij weinig Kudo's is de kans heel groot dat het idee wordt afgewezen.

Het kan zijn dat een idee met weinig kudo's alsnog op de backlog wordt geplaatst de reden daarvoor kan zijn dat wij in de toekomst een bepaald thema willen verbeteren en daarmee past in de strategische plannen, of omdat het een Quick win is die we relatief eenvoudig kunnen realiseren.

door Rene van Jole
Status changed to: Status: Realisatie waarschijnlijk

Dit idee is op de Roadmap opgenomen onder nummer 5236