Mijn Communities
Help
Karin vd Zouwen
CONTRIBUTOR ***

correctie vorig jaar

door Karin vd Zouwen
Status: Bestaat al

Als er een correctie is over vorig kalenderjaar wordt dit in payroll met code 40000 vastgelegd als bedrag. Het zou fijn zijn als je bijv met een rapport kan zien waar dit bedrag betrekking op heeft. In youforce was er dan een overzicht waar je kon zien hoe het bedrag correctie vorig jaar was opgebouwd. Wat het was, en op welke maand(en) het betrekking had. 

Als je nu de vraag krijgt van een medewerker hoe dit bedrag is opgebouwd is, is het best even rekenen en zoeken voor je het kunt uitleggen. 

4 Opmerkingen
Hans de Bruin
CHAMPION **
door Hans de Bruin
Status changed to: Status: Bestaat al

Hoi @Karin vd Zouwen , dank je voor je bericht.

In Visma.net Payroll kan je in het rapport Jaarstaat of in het rapport Individuele loonstaat zien op welke (twk) periodes het bedrag op salariscomponent 40000 betrekking heeft. Hiervoor kan je onderstaande stappen uitvoeren. Ik ga in mijn voorbeeld uit van het rapport Jaarstaat omdat deze, naar mijn idee, het beste overzicht geeft.

1. Ga in de Rapportages naar het rapport Jaarstaat.
  2. Op het tabblad Filters zet je de volgende filters,
    1. Vanaf periode zet je op de periode waarin salariscomponent 40000 wordt verrekend. Bijvoorbeeld 2025-6.
    2. Tot en met periode krijgt dezelfde periode. In dit voorbeeld dus ook 2025-6.
    3. Voor de twk-weergave selecteer je de optie TWK verschillen in oorspronkelijke periode.
    4. Met het filter Individuele werknemers kan je gemakkelijk de werknemer filteren waarvoor het salariscomponent 40000 wordt verrekend.
  3. Ga naar het tabblad Voorbeeld.

In het rapport kun je nu gemakkelijk zien voor welke periode(s) er twk mutaties zijn en wat het twk-verschil is voor de betreffende periode. Als salariscomponent 40000 wordt verrekend voor de geselecteerde periode, zul je dus ook twk periodes over voorgaande jaren zien. Op deze manier kun je gemakkelijk zien op welke twk periodes de verrekening van salariscomponent 40000 betrekking heeft.

Ik hoop dat bovenstaande voldoende helder is. Mocht je nog vragen hebben, dan hoor ik dat graag.

Karin vd Zouwen
CONTRIBUTOR ***
door Karin vd Zouwen

Dag @Hans de Bruin,

Bedankt voor je reactie.  Wat ik zoek is, als ik bij iemand een betaling over vorig jaar heb (code 40000), dat ik kan zien, dat het bijvoorbeeld over de maand oktober tot en met december is, maar ook hoe het is opgebouwd, is het bruto salaris, eindejaarsuitkering, correctie ouderschapsverlof of een nabetaling vakantiegeld, overuren etc. Ik wil niet alleen weten over welke maand het gaat, maar ook een uitsplitsing per maand van wat het is.  Met jouw optie zag ik overigens niet over welke maanden het in 2024 ging.
Nu is het een hele puzzel om aan de werkgever/werknemer uit te leggen hoe dit bedrag tot stand is gekomen.

In youforce kreeg je als er een betaling over voorgaand jaar was, een apart overzicht met de uitsplising van wat het was, met aan het eind een totaal bedrag. Dat was dan het bedrag van de correctie vorig jaar.

Hans de Bruin
CHAMPION **
door Hans de Bruin

Hi @Karin vd Zouwen , in het voorbeeld dat ik geef van de Jaarstaat zou je wel ook moeten zien welke salariscomponenten er met twk zijn aangepast en wat het twk verschil is voor die twk periodes. 

Zie onderstaand voorbeeld uit mijn testomgeving, waar ik in de salarisrun van periode 05-2025 een twk mutatie voor de periode 07-2024 heb gedaan op het salariscomponent Overwerkuren 100%.

Hier zie je dat er voor salariscomponent 40000 een bedrag van € 240,75 wordt verrekend. Dit bedrag zie je ook voor het salariscomponent Overwerkuren 100% in periode 07-2024. Als er meerdere salariscomponenten bijdragen aan het bedrag dat op salariscomponent 40000 wordt verrekend, zul je al die salariscomponenten hier terugzien, in de twk periode waar ze betrekking op hebben.

Kan je misschien toelichten wat je hierin mist?

HansdeBruin_0-1751378928025.png

Hans de Bruin
CHAMPION **
door Hans de Bruin

Hoi @Karin vd Zouwen , ik ben benieuwd wat de status is van bovenstaande.

Is mijn suggestie (zie ook mijn laatste bericht) wat je zoekt en kan je zo verder?