Mijn Communities
Help

Herstel melden medewerker bij langdurig verzuim

door Paul Wevers - Ikazia
Status: In onderzoek

Sinds kort is het mogelijk om een medewerker zich zelf hersteld te laten melden.

Wij maken op dit moment geen gebruik van deze optie, omdat medewerkers met langdurig verzuim zich ook hersteld kunnen melden. 

Graag zouden wij met een parameter in willen stellen dat medewerkers die langer dan x aantal dagen ziek zijn zich zelf niet hersteld kunnen melden.

Bijvoorbeeld medewerkers die korter dan 60 dagen ziek zijn kunnen zich hersteld melden, maar medewerkers die 60 dagen of langer ziek zijn kunnen dat niet.

4 Opmerkingen
door Remco te Ronde
Status changed to: Status: In onderzoek

Hoi @Paul Wevers - Ikazia (en andere die kudo's hebben gegeven),

We snappen dat het vervelend is als een langdurige medewerkers zicht ''per ongeluk'' hersteld meldt. Want dan heb je natuurlijk ineens een update in je verzuim protocol en wellicht ook een bericht aan het UWV. Maar we kunnen ons ook goed voorstellen dat het ook realisatisch is dat een langdurig zieke medewerker weer volledig hersteld is. 

Voordat we kunnen oordelen of we dit idee kunnen realiseren aan jullie allen dus de volgende vragen:

• Vanuit Visma|Raet weten we natuurlijk wat er mis kan gaan als iemand zich ''per ongeluk'' hersteld meldt. Maar hier zouden we graag van jullie wat meer voorbeelden uit de praktijk van krijgen. Kunnen jullie situaties/voorbeelden delen wat er mis ging en waarom dit mis ging?
  • Van waar de 60 dagen termijn? Is dat echt de meest logische grens? Of is b.v. 56 dagen (8 weken na ziekmelding = moment van maken plan van aanpak) logischer?
  • Vanaf welk moment moet de 60 dagen gaan tellen? Na de eeste ziektedag? Of na de laatste wijziging in % ziek? Stel een medewerker is langdurig ziek. Samen werk je aan  herstel en na 10 maanden werkt iemand 90%. In maand 11 is iemand volledig hersteld, mag deze medewerker zich zelf niet hersteld melden omdat de orginele ziekmelding al meer dan 60 dagen oud is?

Horen het graag. Op basis van jullie antwoorden zullen we het idee verder analyseren.

door Paul Wevers - Ikazia

Hoi @Remco te Ronde,

Hierbij antwoorden op je vraag:

• De gedachte is niet zo zeer vanuit het systeem, maar langdurig zieke medewerkers gaan soms vervangend werk doen. Op een bepaald moment gaan we het salaris met 30% korten. De medewerker kan op dat moment zich hersteld gaan melden omdat voor zijn gevoel hij alweer aan het werk is, echter hij voert op dat moment geen werkzaamheden uit tegen zijn eigen loonwaarde.
  • 60 dagen was een leuke getal. ongeveer 2 maanden en toch een rond getal. Maar waarom laat je het de klant niet instellen als parameter? Er toch al een beheerportaal (configuratie ziekteverzuim) voor de verzuimmeldingen? Het aantal dagen bepalen op basis van de WVP (Wet Verbetering Poortwachter) is ook goed en dan is 8 weken (56 dagen) een logische stap omdat dit de eerste gezamenlijke actie is van medewerker en werkgever.
  • De WVP loopt van af de eerste ziektedag, dus dat is ook het moment om gaan te tellen en niet de deelherstelmelding. Mijn eerste punt blijft hier staan. De medewerker kan zich heel erg hersteld vinden, maar hij hoeft nog niet tegen loonwaarde te werken.

Omdat iedere klant een andere wens kan hebben zou het meest ideale zijn als de klant dit zelf kan instellen.

Neem in je overweging ook een wijziging in het aantal dagen voor verwijderen door de leidinggevende mee:

PaulWeversIkazia_0-1734505199603.png

door Remco te Ronde

Dank voor de aanvullende informatie @Paul Wevers - Ikazia. Dat helpt ons (inclusief mijn collega @Marc Draaijers) om verdere afweging te maken. Wat betreft je verzoek om het instelbaar te maken per organisatie zitten we altijd zo veel mogelijk op de lijn om een generieke oplossing te realiseren die past bij de meeste organisaties. Dus in eerste instantie zouden we vaak proberen te vermijden een parameter te maken per klant (b.v. aantal dagen) maar eerder een instelling zoals jij aangeeft 'medewerker mag zich hersteld melden ná 60 dagen' (vergelijkbaar aan verwijderen ziekmelding).

We wachten inderdaad even de aanvullende reacties af van de andere beheerders die ook hebben gestemd op dit idee om de verdere analyse op te pakken. Maar voor nu dank voor je aanvulling.

Hans Bakker
CONTRIBUTOR *
door Hans Bakker

Ik wil nog een paar punten noemen ter aanvulling geven.

1. Ik vind de registratie van het verzuim niet de verantwoordelijkheid van een werknemer, maar de verantwoordelijkheid van de werkgever. Het registreren in het personeelssysteem hoort wat mij betreft pas plaats te vinden nadat er overleg heeft plaatsgevonden tussen werknemer en leidinggevende. Wanneer een werknemer beperkingen ervaart dan heeft hij overleg met zijn leidinggevende over aanpassingen van het werk die nodig zijn. Dat zelfde vind ik wanneer een werknemer na een periode (deel-)verzuim weer het volledige eigen werk kan doen. Ook dan bespreken de werknemer en de leidinggevende samen of er sprake is van volledig herstel. De registratie vindt daarna pas plaats. De werknemer en de leidinggevende bepalen in gezamenlijkheid wanneer de werknemer ziek is en wanneer de werknemer hersteld is. 

2. Bij langdurig verzuim kan het nog wel eens zinvol zijn om voorafgaand aan de herstelmelding bij de bedrijfsarts te toetsen of de werknemer weer volledig duurzaam belastbaar is voor de bedongen arbeid. Als werknemers zelf de regie nemen over het hersteld melden kan deze toetsing nagelaten worden.

3. Werknemers zijn geneigd om zich pas hersteld te melden op de eerst volgende werkdag. Maar als een werknemer zich op vrijdagmiddag beter meldt en op maandag weer het werk aanvangt, meldt de werkgever de werknemer per zaterdag beter en niet op maandag. Ook met vakanties is dit nog wel eens het geval. Belangrijk is dat werknemer en leidinggevende  in gezamenlijkheid bepalen wanneer de werknemer volledig hersteld is. 

4. Ik ben ook bang dat als een medewerker zich hersteld meldt en dat wordt daarna gecorrigeerd door de leidinggevende dit na de 42 weken gedoe geeft met het doorgeven van de juiste verzuimdata aan het UWV.

5. Bij kort verzuim kan ik me voorstellen dat een medewerker zich hersteld meld. Bij langdurige verzuim zou ik graag als leidinggevende daar grip op willen houden. Waar het kantelpunt moet liggen weet ik niet. Misschien bij 6 weken of bij 3 maanden.