Mijn Communities
Help
Paul Wevers - Ikazia
CONTRIBUTOR ***

Naam wijzigen van proces Mijn Youforce proces "(gedeeltelijk) Hersteld melden"

door Paul Wevers - Ikazia (Bijgewerkt ‎30-01-2024 10:33 door Maarten VB VISMA )
Status: Gerealiseerd

Wanneer een medewerker meer gaat werken is het duidelijk dat in Mijn Youforce het proces "(gedeeltelijk) Hersteld melden" gebruikt moet worden, echter zodra een medewerker minder gaat werken (dus zieker wordt) is het niet duidelijk voor een gebruiker dat dit proces gebruikt moet worden.

 

Daarom zou ik voor willen stellen om de omschrijving van de Mijn Youforce link aan te passen naar "Wijzigen verzuimpercentage"

 

Je hebt dan de volgende drie processen:

  • Ziek melden
  • Hersteld melden
  • Wijzigen verzuimpercentage

Bij deze drie processen kunnen gebruikers ook direct naar het juiste scherm gestuurd worden, namelijk:

  • Ziek melden -> Scherm ziekmelden
  • Hersteld melden -> Scherm volledig hersteld melden
  • Wijzigen verzuimpercentage -> Scherm deel hersteld melden

Op deze manier komt de gebruiker direct op de juiste plaats.

7 Opmerkingen
Maarten VB
VISMA
door Maarten VB
Status changed to: Status: In onderzoek

@Paul Wevers - Ikazia 

Dit is een lastige. Er zijn een aantal zaken die hier door elkaar lopen en/of randvoorwaardelijk zijn om zoiets te kunnen realiseren.

 

  • De desktopversie van Ziekteverzuim moet allereerst nog aangepast worden. Deze werkt nu redelijk anders dan de App versie en de manier waarop het deelherstel daarin nu werkt past niet met het voorstel om een rechtstreekse link te krijgen naar dit "proces". Het aanpassen van de desktopversie gaan we doen na het opleveren van ziek & herstelmelden door de medewerker. De desktopversie van dit proces zal al op de nieuwe manier ontwikkeld worden zodat we nadien de "manager" variant ook op deze manier kunnen beschikbaar stellen.

  • Stel nu dat dit al gedaan is dan nog twijfel ik of dit de weg is die we op moeten gaan. De App (en dus ook de desktop versie) van verzuim zijn fundamenteel anders ontwikkeld dan hoe het in HRSS werkte. In plaats van het starten van een "process" open je gewoon de "app" en zie je wie er ziek is wie je dus beter kunt melden of het verzuimpercentage kunt aanpassen. Ik vind het dus ok om een extra link in Mijn Youforce te hebben naar "Verzuimpercentage wijzigen", alleen ben ik niet zo'n voorstander van het (in de toekomst) te linken naar een formulier waar je dan de medewerker moet selecteren. Ik vind het vanuit de gedachte achter de app beter om gewoon naar je overzicht van zieke medewerkers te gaan met daarin een bv "knop" om wijziging verzuim% te doen.

Dus mijn voorstel zou momenteel het volgende zijn:

  • 3 links in Mijn Youforce:
    • Ziek melden (dit opent het formulier (want hierbij moet je echt een medewerker kiezen))
    • Hersteld melden (dit open de overzichtspagina waar je direct de zieke medewerkers ziet en actie kunt ondernemen)
    • Wijzigen verzuimpercentage (dit open de overzichtspagina waar je direct de zieke medewerkers ziet en actie kunt ondernemen)
  • Zo heb je in ieder geval duidelijk wat je kunt doen en kunnen we in de toekomst (als we de desktopversie aanpassen) altijd nog beslissen om naar een specifieke subpagina of formulier te linken
FBB Zorgboog
ACTIVE CONTRIBUTOR *
door FBB Zorgboog

@Paul Wevers - Ikazia@Maarten VB - Ik misbruik dit idee even voor een vraag m.b.t. (gedeeltelijk) hersteld melden:

Ik merk dat het toch wel regelmatig voorkomt dat een manager een medewerker gedeeltelijk hersteld wilt melden, maar dan kiest hij/zij in het scherm niet voor de knop Toevoegen, maar gebruikt het potloodje en past dus de bestaande regel aan. Dit is uiteraard een foute werkwijze die ook grote (financiële) gevolgen kan hebben. 

Ik vroeg me af of jullie deze foute werkwijze herkennen en of jullie een oplossing weten hoe dit te voorkomen ?

Paul Wevers - Ikazia
CONTRIBUTOR ***
door Paul Wevers - Ikazia

@FBB Zorgboog @Maarten VB 

 

Ik herken dit probleem wel, maar weet niet goed hoe je die zou moeten oplossen.

Het heeft met gedrag te maken. 

Mogelijk is de oplossing:

  • Of het potloodje te wijzigen in een knop met de tekst "Aanpassen"
  • Of een korte toelichting  in het scherm

 

 

Paul Wevers - Ikazia
CONTRIBUTOR ***
door Paul Wevers - Ikazia

@Maarten VB:

Wat mij betreft is je voorstel akkoord!

Maarten VB
VISMA
door Maarten VB
Status changed to: Status: Gerealiseerd

@Paul Wevers - Ikazia Excuses, want ik was dit idee en de conclusie totaal vergeten, maar het is inmiddels gerealiseerd zoals besproken in de comments en beschikbaar in Mijn Youforce.

Paul Wevers - Ikazia
CONTRIBUTOR ***
door Paul Wevers - Ikazia

Hoi @Maarten VB :

 

Kan er nog een klein ander punt aangepast worden. In het scherm met de herstelacties staat ook nog deelherstel. Kan dit bijvoorbeeld worden "Wijzigen percentage"? Of als het aantal posities dat toestaat voluit: "Wijzigen verzuimpercentage", maar ik snap dat dat wel heel veel tekst is.

 

Bedankt,

Paul

lcheung
CONTRIBUTOR ***
door lcheung

@Paul wevers-ikazia @Maarten VB: onderstaand probleem is voor ons ook een knelpunt. wij hebben nu de optie uitgezet dat leidinggevende historie aan kan passen, maar het gekke is dat nog steeds sommige medewerkers aangepast kunnen worden met het potloodje. het is niet duidelijk waarom het bij de ene medewerker wel kan en bij de andere niet. Het probleem ligt voornamelijk bij medewerkers die al wat langer ziek zijn, wat een probleem geeft als de leidinggevende de historie gaat veranderen. 

 

mvg, Lai

 

 

 

ACTIVE CONTRIBUTOR *
‎31-01-2024 07:51
 door FBB Zorgboog

@Paul Wevers - Ikazia@Maarten VB - Ik misbruik dit idee even voor een vraag m.b.t. (gedeeltelijk) hersteld melden:

Ik merk dat het toch wel regelmatig voorkomt dat een manager een medewerker gedeeltelijk hersteld wilt melden, maar dan kiest hij/zij in het scherm niet voor de knop Toevoegen, maar gebruikt het potloodje en past dus de bestaande regel aan. Dit is uiteraard een foute werkwijze die ook grote (financiële) gevolgen kan hebben. 

Ik vroeg me af of jullie deze foute werkwijze herkennen en of jullie een oplossing weten hoe dit te voorkomen ?