Mine områder

Logg inn Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"
avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
PARTNER

Angi kriterie for sum i filter-funksjoner

Status: Stem - Vi vurderer!

Legger inn et ønske om å få mulighet til å angi et kriterie for sum/bruddsummer i filterfunksjonen som finnes. Da både i filterfunksjonen i eksisterende skjermbilder, og ved oppbygging av egendefinerte forespørsler.

F. eks jeg vil ha alle åpne leverandørfaktura i listeform, men jeg vil også ha en sum pr leverandør. Man får til mye i Excel, men man hadde sluppet veien via excel hvis man hadde hatt en funksjon for å definere på hvilket kriterie man vil ha en sum-linje. Vil også gjerne ha mulighet til å vise bare sumlinjene. At man kan switche mellom listevisning med bruddsummer, og vise bare sumlinjene. Resterende parametre setter man som vanlig i skjermbildet eller den egendefinerte forespørselen via felter i toppen eller som kolonnefilter. 

4 Kommentarer
VISMA
Status changed to: Status: Stem - Vi vurderer!

For å sikre best mulig oversikt over hvilke ønsker og idéer flest ønsker, er det viktig å se hvor mange som har de samme behovene. Oppfordrer derfor alle til å stemme om de synes dette er en god idé

PARTNER

Dette er nyttig funksjonalitet som er etterspurt ofte. Det kan "løses" ved hjelp av egendefinerte forespørsler og pivot-tabeller, men da ikke i samme skjermbilde slik du ønsker ved bruk av filterfunksjoner. Mange ønsker også ulike summer i toppen av eksisterende og egendefinerte forespørsler.

Jeg ser derimot en del tekniske utfordringer, da dette vil kreve store endringer rundt funksjonaliteten til filterfunksjonen. Per nå kan denne fjerne data fra et allerede-eksisterende skjermbilde og vise det frem. Aggregering (f.eks summering) av data fungerer noe annerledes, og krever også store ressurser fra systemet.

Når du åpner, f.eks skjermbildet Inngående faktura, så laster systemet inn (basert på skjermoppløsning) inn 25 fakturaer. Dette sparer mye ressurser sammenliknet med å laste inn alle. Tilsvarende er sant dersom du filtrerer ut uønskede resultater - den laster kun inn 25. Dersom du ønsker å summere for alle linjer dynamisk slik du foreslår vil dette kreve enorme ressurser dersom det utføres slik jeg tenker uten vesentlige strukturendringer i systemet.

Med bakgrunn i dette vil jeg likevel utfordre utviklingsavdelingen hos Visma til å løse denne tilsynelatende umulige problemstillingen - dette klarer dere ikke! Smilefjes veldig glad

PARTNER

Tru hvor god stemning det blir når de får til dette Smilefjes glad Jeg ser en stor merverdi i å få gjort mere filtreringer i systemet da tallene der er låst til bokføringen som er gjort. Det er bare en kjapp feilklikk i et excel-ark så har tallene endret seg. Vi testet en spesifikk liste på åpne leverandørposter via egendefinert forespørsel og pivot, men presentasjonen i dette tilfellet ble ikke slik jeg ville ha den. 

Dette er et ønske som kommer fra veldig mange av våre kunder inkludert oss selv. Muligheten for at summen for kolonnene som har beløp og antall i egendefinerte rapporter. Da også summering når man filtrerer på kolonner.

Har fått dette spørsmålet i flere år og er derfor et meget ettertraktet ønske.