Mine områder
Hjelp

Legge til varer når ordre er i leveranse

av Kjetil Vikse Moen (Oppdatert ‎26-10-2021 10:27 ( )
Status: Implementert

Hei,

 

Mange utfordringer ville vært løst i Visma.net om ordren ikke var låst mens den var i en leveranse. Når en ordre er lagt til plukk kan det ta litt tid før den er ferdig behandlet og leveransen kan fullføres. I mellomtiden kan det komme inn tillegg på ordren som må legges inn. For å unngå forstyrring for dem som holder på å plukke ordren burde det være mulig å legge til linjer i ordren uten å slette leveransen eller fullføre den. Ved å åpne for redigering av ordre mens leveransen pågår kan en legge til ordrelinjer som kan tas med i egen leveranse når den andre er fullført. Eller legges på en egen leveranse samtidig som den andre behandles, men da med ett annet nummer.

 

Mvh

Kjetil

15 Kommentarer
Kristian Tjensvoll
CONTRIBUTOR ***
av Kristian Tjensvoll

Denne stemmer jeg for, vi har ofte et behov for å redigere frakt eller lignende i ettertid. HAdde vært fint å kunne levere en ordre, for så å kunne legge til frakt etter at vi har sendt pakken og fått fraktprisen fra vår leverandør.

av Kjetil Vikse Moen

Hei Kristian,

 

Det skal være mulig å åpne en fullført orde. Om du klikker Behandle - Åpne ordre på nytt skal du kunne legge til en linje etter at du har fullført leveransen. Ønsket jeg registrerer her er å kunne gjøre endring mens leveransen er aktiv. Da er ordren låst og en får ikke lagt til noe før leveransen er fullført.

 

Mvh


Kjetil

Kristian Tjensvoll
CONTRIBUTOR ***
av Kristian Tjensvoll

Hei Kjetil, 

Da misforstod jeg. Men det du sier er vi enda mer interessert i. Ville gjort flyten vår enda bedre.

Erlend Ringsgård1
CONTRIBUTOR **
av Erlend Ringsgård1

Stemmer for denne muligheten med å kunne legge til / editere salgsordren selv om det var en pågående leveranse. 👍

av Kjetil Vikse Moen

Vil legge til at det bør være mulig å redigere på ordrehodet også selv om den er i leveranse. At noen felt må være låst er ok, m en referansefelter etc. bør kunne være åpent. Dette ville også gjort det mye lettere å håndtere integrasjoner via APIet. 

av Kjetil Vikse Moen

Det burde også være mulig å legge til linjer i en leveranse. Da burde disse linjene som ble lagt til i leveransen også lagt seg inn i ordren. 


Mvh

Kjetil

Marber27
CONTRIBUTOR *
av Marber27

Dette hadde absolutt løst hverdagen til våre prosjektledere.

Som sitter å må slette ordrer på leveransen på større prosjekt fordi det alltid blir endringer eller tillegg. 
Dette er ting som vi må gjøre flere ganger i uken, vi pakker før vi bestiller frakt. 

Anonymous
Ikke relevant
av Anonymous
Status changed to:
 
Kristian Tjensvoll
CONTRIBUTOR ***
av Kristian Tjensvoll

Hei,

Når dere ser på denne, vet jeg det også er et sterkt ønske internt og også kunne endre priser mm på linjer som allerede er i leveranse. 

 

For oss så er dette fordi vi ofte ikke får det fulle kostnadsbilde før etter ordren er levert, så det er slitsomt å måtte slette leveransen, oppdatere ordren for så å opprette ny leveranse bare for fakturering.

 

Vi ønkser ikke å bare gjøre endringene på faktura, da vi vil ha historikken også på ordre, også for senere kopi og opprettelse av ny ordre basert på de tidligere.

 

Takk!

Paal_Isaksen
CONTRIBUTOR ***
av Paal_Isaksen

Dette er veldig relevant.

av Runar_Gulbrandsen
Status changed to: Status: Implementert

Nå er dette implementert i versjon 9.59 og du kan lese mer om dette her

 

av Kjetil Vikse Moen

Er enig i at hovedønsket er løst, men det er fremdeles ikke åpnet for at en skal kunne gjøre endringer på ordre mens leveransen er aktiv. Feks. på ordrehode. Må en registrere nytt ønske på det da? Eller finnes det tilsvarende ønsker på det vi kan gå inn og stemme på?

Kristian Tjensvoll
CONTRIBUTOR ***
av Kristian Tjensvoll

Føler også at hovedønske ikke er oppfylt, min forståelse av dette var å kunne redigere en hel ordre selv om det var en åpen leveranse. 

 

Som f.eks

Restordre tillatt, antall på ordre, allokering mm. 

Alt dette er ting som kan dukke opp etter en leveranse er opprettet, og å måtte slette og opprette på nytt om og om igjen er veldig slitsomt.

L1Flom
CONTRIBUTOR *
av L1Flom

Må ofte legge til kundens PO/best. ref. og gjøre pris/rabatt endringer på ordre, etter bekreftet leveranse, men da er ordren låst, får ikke endret og kunden kan ikke få ny/riktig ordrebekreftelse.

Når endringen blir gjort på faktura balanser, blir alt riktig til kunden, men ordren er fortsatt feil, endringen som er gjort på faktura, speiler ikke tilbake til ordren.

Veldig tungt å måtte kreditere det som er feil for deretter å begynne på nytt, med ny ordre osv.

Ser ikke bra ut i kundereskontro/kontoutdrag heller, når det blir mange poster, faktura/kreditnota som går mot hverandre.

 

Stemmer veldig for å kunne endre på ordre.

Vh Ellen

av Kjetil Vikse Moen

Enig med deg Ellen. Kan vi få åpnet ønske igjen @Runar_Gulbrandsen ?

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"