om een gepersonaliseerde navigatie te krijgen.
om een gepersonaliseerde navigatie te krijgen.
Recent is de nieuwe AI-gestuurde Ontdek & Check functionaliteit gelanceerd in Visma.net Payroll. Met Ontdek & Check notificeert Visma.net Payroll je automatisch op mogelijk afwijkende salarisrun resultaten én houd je gemakkelijk bij welke salarisrun resultaten je al hebt gecontroleerd, zodat je dubbel controle werk voorkomt.
Je leest meer over Ontdek & Check in dit kennisbank artikel en op Peple.nl.
In dit kennisbank artikel behandelen we veelgestelde vragen over Ontdek & Check. Nieuwe veelgestelde vragen en het antwoord op deze vragen zullen worden toegevoegd aan dit kennisbank artikel. Houdt dit artikel dus in de gaten!
Ik heb een nieuwe werknemer, een nieuw contract of een nieuw salariscomponent op een bestaand contract toegevoegd, maar deze wijziging wordt niet als mogelijke afwijking gerapporteerd. Waarom niet?
Dit komt doordat op dit moment de AI nog niet voldoende informatie heeft om te analyseren dat dit een afwijkende situatie is. We begrijpen dat dit wel gewenst kan zijn en we zijn met Visma Resolve in overleg hoe we dit deel in de AI-analyse kunnen verbeteren.
Ik zie voor een werknemer een verschil op een salariscomponent, maar dit verschil wordt niet als mogelijke afwijking gerapporteerd. Waarom niet?
De AI analyseert de salarisrun resultaten op basis van alle historische salarisrun resultaten die we kennen voor een bedrijf in Visma.net Payroll. Het kan zijn dat een (klein) verschil binnen de verwachte / normaal waarden valt en dus niet als mogelijke afwijking wordt gerapporteerd.
Ik zie een salarisrun resultaat gerapporteerd als mogelijke afwijking, maar ik begrijp niet waarom.
In de Ontdek & Check stap kan voor elk salarisrun resultaat via het meer informatie-icoon bekeken worden waarom de AI een salarisrun resultaat als mogelijk afwijkend rapporteert. Dit kan verschillende redenen hebben. Bijvoorbeeld omdat het resultaat afwijkend is op basis van historische resultaten voor de werknemer, maar ook omdat het resultaat afwijkend is ten opzichte van andere werknemers binnen het bedrijf.
Ik zie (veel) ontbrekende resultaten. Waarom zie ik deze?
Naast dat de AI een analyse doet op mogelijke afwijkingen in de berekende salarisrun resultaten, bekijkt de AI ook naar wat er te verwachten is op basis van historische salarisrun resultaten. Heeft een werknemer bijvoorbeeld altijd een Variabele telefoonvergoeding gehad, maar deze maand niet, dan zal de AI dit als ontbrekend resultaat melden.
Als je voor elke salarisrun variabele salariscomponenten importeert in Visma.net HRM, kan het dus gebeuren dat vóórdat je deze variabele salariscomponenten importeert, er (veel) ontbrekende resultaten worden gerapporteerd. Deze zullen weer verdwijnen wanneer je de variabele salariscomponenten importeert.
Moet ik alle salarisrun resultaten in de Ontdek & Check stap verifiëren om verder te kunnen met de salarisrun?
Nee, dit hoeft niet. Ontdek & Check is optioneel in gebruik. Je kunt de salarisrun wizard gewoon verwerken en afsluiten, zonder dat (alle) salarisrun resultaten zijn geverifieerd. Het verifiëren van de salarisrun resultaten is, net als de AI-analyse, een extra optie om jouw controle- en validatie proces in de salarisrun wizard te stroomlijnen. Dus gebruik dit vooral zoals dit past in jouw controle- en validatie proces.
Ik doe mee aan de bèta-periode en heb vragen of problemen die ik wil melden. Hoe en waar doe ik dat?
Je kunt je vragen en/of problemen via het gebruikelijke Support proces melden. Hiervoor kan je dus een ticket indienen op Peple Support.
Ik heb me aangemeld voor de bèta-periode, maar ik zie Ontdek & Check nog niet in Payroll?
Nadat je je hebt aangemeld voor de Ontdek & Check bèta-periode, kan het enkele dagen duren tot je Ontdek & Check zult zien in Payroll. Mocht het na vijf werkdagen nog steeds niet zichtbaar zijn, neem dan even contact op met Peple Support.
Copyright 2023 Visma Community. All right reserved.