Mijn Communities
Help

CAO Waterschappen - Definitief akkoord

door Niek Grupstra (Bijgewerkt ‎12-06-2025 13:04 door Niek Grupstra VISMA )

Wij hebben bericht ontvangen van de Vereniging Werken voor Waterschappen (VWvW) dat er een definitief CAO akkoord is bereikt. Dat betekent dat de achterban van zowel VWvW als de vakbonden akkoord is met de CAO. Wij zullen nu overgaan tot implementatie van de CAO afspraken in onze software.

Diverse bepalingen in de CAO, kennen een ingangsmoment dat reeds in het verleden ligt. Wij zullen deze met terugwerkende kracht opnemen in de software in release 06-2025. De punten zijn hieronder beschreven, zodat je weet wat je van ons kunt verwachten. De technische details worden momenteel uitgewerkt. Deze worden vermeld in de release notes van HR Core en Payroll Gemal voor release 06-2025. 

Wijzigingen met een later ingangsmoment zijn niet opgenomen in dit artikel. Deze zullen te zijner tijd worden vermeld in de release notes van de relevante module.

Salarisverhoging

De lonen worden verhoogd met €50 nominaal en vervolgens 3,3%. Dit gebeurt met terugwerkende kracht naar 01-2025. De nieuwe salaristabellen zullen worden aangeboden in release 06-2025.

Let op: je dient zelf een aanpassing door te voeren in je workflows in Self Service, die de procentuele inschaling van de werknemer tonen. Dit is noodzakelijk om te zorgen dat ook bij de nieuwe bedragen het juiste percentage wordt getoond. De handleiding voor deze aanpassing is opgenomen in de bijlage van dit bericht.

Compensatie werk met bijzondere eisen

Voor werk met bijzondere eisen gold een vaste vergoeding van €144, deze wordt met terugwerkende kracht naar 01-2025 aangepast naar 3,5% van het maximumbedrag van schaal 9. 

Wij zullen in release 06-2025 een standaard rubriek beschikbaar stellen die we onderhouden in de CAO ondersteuning. Bij toekomstige salarisverhogingen kan het bedrag dan automatisch door ons worden bijgewerkt.

Thuiswerkbudget

Het thuiswerkbudget voor het inrichten van de thuiswerkplek wordt verhoogd naar €1000 per 04-2025. De VWvW heeft bij ons aangegeven dat dit geldt voor alle werknemers. Ook werknemers die reeds het oude budget gebruikt hebben, krijgen per 04-2025 een nieuw saldo van €1000. 

Je dient dit saldo zelf collectief bij te werken. In de release notes van Payroll Gemal 06-2025 wordt een instructie opgenomen hoe je dit doet.

Denk er ook aan dat je het saldo aanpast in workflows voor nieuwe werknemers. Bij diverse waterschappen die per 2025 gestart zijn, is dit budget ingericht in het proces afronden indiensttreding. Een aanvullend bericht voor deze waterschappen is opgenomen als reactie onder dit bericht.

Thuiswerkvergoeding

Per 04-2025 wordt de thuiswerkvergoeding aangepast naar €3,50. De VWvW heeft toegelicht dat dit bedrag bestaat uit €2,40 thuiswerkvergoeding en €1,10 internetvergoeding. Deze toelichting is noodzakelijk om de totale vergoeding netto te mogen verstrekken. Om deze reden zullen wij de vergoeding aanbieden op 2 afzonderlijke componenten, zodat het onderscheid in je administratie zichtbaar is. Wij weten dat diverse waterschappen al reeds afwijkende afspraken met de fiscus hebben gemaakt over het verstrekken van een netto totaalbedrag. Je kunt er in dat geval voor kiezen om op één component te blijven betalen. Beide situaties worden nader toegelicht in de release notes van Payroll Gemal 06-2025.

18 Opmerkingen
Merijn van Broekhoven
CONTRIBUTOR *
door Merijn van Broekhoven

Zomaar even wat vragen op voorhand, zodat er beetje een verwachting gemaakt kan worden (ook om te plannen) wat de extra werkzaamheden zijn voor ons zelf en wat Visma voor ons faciliteert.

Werk met bijzondere eisen
Wat betreft de werk met bijzondere eisen wordt nu op een looncode geboekt, blijft deze hetzelfde zodat dit automatisch wordt gesaldeerd met hetgeen reeds uitbetaald is? Of komt hiervoor een nieuwe code (kan ik mij voorstellen omdat het component nu andere eigenschappen heeft dan voorheen) en zo ja, wat gebeurt er met de looncode waarop de vaste vergoeding nu staat? Doet Visma dit op nul stellen per 01-01-2025 of ligt deze actie bij de waterschappen?

Wachtdiensten
Wat betreft de wachtdienst, dit zijn nu vaste bedragen ingelezen in januari 2025, moeten wij deze opnieuw inlezen met ingang van 1 januari op basis van de nieuwe maximum van de schaal 9?

Overwerk

Wordt alle het uitbetaald overwerk herzien op basis van het nieuwe uurloon van de maand januari en/of uurloon van de voorliggende periode?

IKB
Wat gebeurd er met het IKB als een medewerker al zijn IKB elke maand laat uitbetalen, wordt dit alsnog gedaan met TWK of moet de medewerker dit opnieuw indienen via Flex Benefits?

Fietsplan
In de CAO wordt gesproken over een "nieuw" fietsplan, teksten worden verstrekt in oktober 2025. Wordt dan de inrichting hiervoor gedaan door Visma of moeten de waterschappen - die nog geen fietsplan hebben of anders wordt ten gevolge van de nieuwe CAO - dit zelf inrichten op basis van deze nieuwe teksten?

door Niek Grupstra

@Merijn van Broekhoven 

Ik heb hieronder de onderwerpen overgenomen uit je bericht en per sectie antwoord geplaatst.

Werk met bijzondere eisen

Onder de oude CAO heb je deze vergoeding zelf op een rubriek naar keuze vastgelegd. Deze dien je zelf te verwijderen met terugwerkende kracht naar 01-01-2025. Wij kunnen dit niet voor je automatiseren, omdat deze vergoeding niet op een standaard rubriek staat. Wij bieden een nieuwe rubriek aan vanuit de CAO ondersteuning die je bij dezelfde personen vastlegt met een standaard waarde om de toelage bij de betreffende persoon te 'activeren'. 

Als voorwerk zou je al kunnen inventariseren om welke personen dit gaat. Je kunt de mutaties dan tzt gemakkelijk uitvoeren door een excel te importeren in HR Core met de functie 'import kolommutaties'.

Wachtdiensten
De toelage wachtdienst is al gekoppeld aan een bedrag in de CAO ondersteuning. Als het goed is boek je uren wachtdienst en rekent Payroll Gemal het bijbehorende bedrag uit. Zie voor een nadere toelichting ook dit bericht.

Wij passen de CAO ondersteuning aan met terugwerkende kracht naar 01-01-2025, waardoor het uurbedrag hoger wordt vastgesteld. In de salarisberekening wordt een herrekening uitgevoerd, waardoor het verschil automatisch wordt nabetaald.

Overwerk

Wij bieden in release 06-2025 de bijgewerkte salaristabellen aan. Op basis van die tabellen worden alle uurlonen automatisch met terugwerkende kracht herzien. De loonberekening over voorgaande maanden wordt middels een 'herrekening' opnieuw uitgevoerd en de verschillen worden nabetaald. Als je overwerk een maand later uitbetaalt (wat meestal het geval is) dan wordt het uurloon van de voorgaande periode gebruikt. Het uurloon overwerk zal dan vanaf uitbetalingsmaand februari (uren gewerkt in januari) worden verhoogd.

IKB

Bestaande keuzes voor het IKB blijven vastliggen tot wederopzegging. Als gevolg van de loonsverhoging zal het IKB ook met terugwerkende kracht worden verhoogd. Als de werknemer maandelijks het volledige IKB laat uitbetalen, dan zal de uitbetaling navenant (en met terugwerkende kracht) verhoogd worden. Dat leidt tot een nabetaling in 06-2025. Als de werknemer een vast bedrag heeft laten uitbetalen, dan blijft dat bedrag gelijk en zal alleen het restsaldo opgehoogd worden.

Fietsplan

Het is moeilijk om hier op dit moment iets over te zeggen. Dit punt wordt nader uitgewerkt door de CAO partijen in de CAO teksten. Daardoor is op dit moment nog niet bekend wat de standaard kaders zijn en welke vrijheid de individuele waterschappen hebben. Op het moment dat de regeling duidelijk is, zullen wij je informeren over de mate van automatisering die we kunnen bieden. Er zijn reeds functionaliteiten aanwezig in zowel Flex Benefits als Payroll Gemal gebaseerd op fietsplannen in andere CAO's. De verwachting is daarom dat zeker op basis van eigen inrichting op kortere termijn uitvoering gegeven kan worden aan zo'n afspraak. Dit natuurlijk onder voorbehoud dat de CAO Waterschappen niet in hele grote mate afwijkt van andere fietsplannen.

door Niek Grupstra

De beloofde werkbeschrijving voor het inlezen van rubriek 1SALAR is toegevoegd.

Gea van IJsseldijk WSHD
CONTRIBUTOR *
door Gea van IJsseldijk WSHD

@Niek Grupstra 

Hoi Niek,

Vraag over de salarisverhogingen, begrijp ik het goed dat de verhoging van 50,00 nominaal en daarna verhoging van 3,3% door Visma wordt doorgevoerd in BO4? Dus stel medewerker zit nog niet op max van de schaal, dan wordt het huidige voltijdbedrag verhoogd met 50,00 dan verhoogd met 3,3% daaruit volgt een nieuw voltijd bedrag. Daaruit volgt dan ook een nieuw inschalingspercentage. Dat zien we dan in BO4 en vervolgens is het enige wat we dan nog zelf moeten doen dat wat je beschrijft bij "let op":

"Let op: je dient zelf een aanpassing door te voeren in je workflows in Self Service, die de procentuele inschaling van de werknemer tonen. Dit is noodzakelijk om te zorgen dat ook bij de nieuwe bedragen het juiste percentage wordt getoond. De handleiding voor deze aanpassing is opgenomen in de bijlage van dit bericht".

En hoe gaat het met medewerkers die tussen 1-1-25 en 1-6-2025 een salarisschaalwijziging hebben gehad? De nieuwe inschaling per 1-1-25 is dan niet van toepassing op het moment van schaalwijziging dus daar zullen we dan mogelijk zelf nog wel wat mee moeten doen.

Alvast dank en groet,

Gea van IJsseldijk Waterschap Hollandse Delta

AngelaHeins
CHAMPION *
door AngelaHeins

@Niek Grupstra , Wij hebben tot nu toe de bestanden gebruikt vanuit:

AngelaHeins_0-1747893413430.png

Kunnen wij zonder problemen nu verder gaan met bovenstaand of is het beter te wachten op de nieuwe tabellen via Payroll-tables?

door Niek Grupstra

@Gea van IJsseldijk WSHD 

De bedragen behorend bij de schalen worden automatisch aangepast bij inlezen van de tabellen die bij release 06-2025 worden klaargezet. De procentuele inschaling klopt na die aanpassing niet meer, vanwege de nominale verhoging van €50. Die verhoging is immers procentueel gezien groter voor de lagere schalen dan voor de hogere. Een uitgebreide instructie hoe je de procentuele inschaling corrigeert wordt opgenomen in de release notes Payroll Gemal 06-2025. Deze worden wo 28-05 gepubliceerd.

@AngelaHeins 

De bijgewerkte tabellen voor de nieuwe CAO worden opgeleverd in release 06-2025, die beschikbaar is vanaf 03-06. Ik adviseer je op die tabellen te wachten en dan de acties uit te voeren. De bestanden om de 1SALAR rubriek bij te werken zijn immers ook gebaseerd op de nieuwe tabellen. 

door Niek Grupstra

Ik heb zojuist een extra instructie toegevoegd aan het bericht. Deze instructie kan jullie helpen de RSP inschaling snel voor al je werknemers te corrigeren naar aanleiding van de loonsverhoging per 01-01-2025 met een nominaal bedrag. Deze instructie is een aanvulling op het eerdere bericht en de rekenvoorbeelden in de release notes van Payroll Gemal 06-2025.

BrigittaN
CONTRIBUTOR *
door BrigittaN

@Niek Grupstra waar kan ik de 1SALAR bestanden downloaden? Dat kan ik niet uit de werkbeschrijving halen.

door Niek Grupstra

@BrigittaN Deze zitten ook in de bijlage van het oorspronkelijk bericht hierboven (dpia028 en 29 (1Salar ref) HW.zip)

Emiel Erdman1
CONTRIBUTOR **
door Emiel Erdman1

Hallo @Niek Grupstra ,

Ik wil ter voorbereiding de rapportage voor de correctie RSP maken. Hierin wordt in de instructie verwezen naar het fulltime/parttime salaris met de bijbehorende uitvoercodes 01536 & 01001. Echter hoe krijg ik deze vertaald naar een rubriekcode zodat ik deze in reporting kan vinden. Vanuit de handleiding Gemal vind ik nergens welke invoercode hier bij hoort en dus kan ik ook niks in de code vertaler in Beaufort invoeren. Wat zie ik over het hoofd? Naar mijn weet kan ik namelijk in Reporting niks met uitvoercodes vanuit Gemal. Mocht jij of iemand anders hier een tip voor hebben hoor ik dat graag. 

door Chris van den Berg

@Emiel Erdman1  uitvoercodes zijn wel beschikbaar in Reporting. Deze kun je terugvinden in de entiteit Salarisresultaten. Wat je ook zou kunnen doen is het gelijknamige standaardrapport 'Salarisresultaten' bekijken. Daarin zie je alle resultaten terug en heb je de mogelijkheid verschillende uitvoercodes te filteren.

Emiel Erdman1
CONTRIBUTOR **
door Emiel Erdman1 (Bijgewerkt ‎05-06-2025 16:04 door Emiel Erdman1 )

Hallo @Chris van den Berg,

Maar klopt het niet dat onderstaande een niet te maken combinatie van gegevens is in Reporting? Omdat deze uit verschillende entiteiten de gegevens haalt. Of is daar een ander manier voor om dat op te lossen? Nu zou ik anders vrij ingewikkeld uit 2 rapportages alles moeten gaan samenvoegen. 

EmielErdman1_0-1749132158942.png

door Chris van den Berg

@Emiel Erdman1 Deze gegevens kun je wel met elkaar combineren. Het is inderdaad zo dat bij sommige tabellen een combinatie wat meer aandacht vraagt (met berekende velden bijvoorbeeld). Maar je kunt Salarisresultaten combineren met HR Core data via de Dienstverband Historie tabel. Daarin vind je ook de genoemde velden terug. Naam van medewerker kun je weer uit persoon tabel halen. 

Emiel Erdman1
CONTRIBUTOR **
door Emiel Erdman1

Hallo @Chris van den Berg,

Top dankjewel nu kan ik inderdaad het rapport 'salarismutaties' uitbreiden met de overige gegevens! 

door Niek Grupstra

Er zijn een aantal vragen binnengekomen over het invoeren van het gewijzigde bedrag voor het thuiswerkbudget. In het originele bericht stond dat wij de best practice zouden bijwerken, maar er is geen best practice waarin dit budget is opgenomen. Wel is het budget opgenomen in workflows die gemaakt zijn bij enkele waterschappen die gestart zijn in 2025.

Deze instructie is voor waterschappen die:

• het opgeknipt indienstproces gebruiken of willen gebruiken en
  • is specifiek bedoeld voor het indienstproces

Hoewel het geen best practice is, hebben we bij een aantal waterschappen Self Service zo ingericht dat de medewerker vanuit het proces afronden indiensttreding automatisch een thuiswerkbudget en PBB budget krijgt toegekend.

Wanneer dit al het geval is, dan kun je het gewijzigde bedrag aanpassen in het startformulier afronding indienstproces. Als je het op deze manier wilt inrichten, dan kun je dit doen zoals dit gedaan is in het voorbeeld hieronder.

Screenshot 2025-06-12 130941.jpg

Let op! Dit kan alleen vanuit het proces afronden indiensttreding, niet vanuit het proces waarin je de nieuwe medewerker (volledig) opvoert. De budgetten kunnen namelijk pas worden toegekend per datum indiensttreding,

dat we uitvoeren middels het vullen van de PY-rubriek die bij de betreffende budgetrubriek hoort. Budgetten opvoeren direct bij het volledig opvoeren van de nieuwe medewerker zal leiden tot uitval, omdat HR Core de medewerker dan nog niet “kent”.
Caroline Gravelle_WSNZV
CONTRIBUTOR **
door Caroline Gravelle_WSNZV

@Niek Grupstra 

Je schrijft: 

Let op: je dient zelf een aanpassing door te voeren in je workflows in Self Service, die de procentuele inschaling van de werknemer tonen. Dit is noodzakelijk om te zorgen dat ook bij de nieuwe bedragen het juiste percentage wordt getoond. De handleiding voor deze aanpassing is opgenomen in de bijlage van dit bericht.

Ik snap niet goed wat je hiermee bedoeld. Er wordt toch gebruik gemaakt van de rubrieken in Beaufort?

door Niek Grupstra

@Caroline Gravelle_WSNZV 

In de workflow in Self Service zit een rekenrubriek. Die wordt gebruikt als je bijvoorbeeld een nieuwe werknemer opvoert of een salariswijziging wilt doorvoeren. De manager kan dan een salarisbedrag kiezen en de workflow zet dit om naar het juiste percentage RSP (dus het percentage ten opzichte van het maximum in de salarisschaal) voor de mutatie die naar HR Core gaat.

Hoe je deze rubriek bijwerkt in Self Service, lees je in de bijlage 'Werkbeschrijving bijwerken 1SALAR rubriek' bij het oorspronkelijk bericht.

Caroline Gravelle_WSNZV
CONTRIBUTOR **
door Caroline Gravelle_WSNZV (Bijgewerkt ‎17-06-2025 12:00 door Caroline Gravelle_WSNZV )

@Niek Grupstra Aha. ik zie nu dat er onderaan inderdaad nog een import naar HRSS staat. Niet goed doorgescrold.
Dank je wel. Ga ik dat alsnog doen