Mijn Communities
Help

Melding L2208 bij transitievergoeding

door Niek Grupstra (Bijgewerkt ‎01-02-2023 11:39 door Niek Grupstra VISMA )
Update 01-02-2023
Wij hebben enkele vragen ontvangen over de berekening van SV premies in de beschreven situatie. Hieronder de antwoorden op deze vragen:
 
  • De aanwezigheid van loon SV leidt tot de berekening van premies werknemersverzekeringen over de transitievergoeding.
  • Indien je een werknemersbijdrage WGA premie inhoudt, dan wordt deze ook berekend over de transitievergoeding.
  • Al deze zaken worden gecorrigeerd en automatisch herrekend in release 03-2023. Je herkent deze herrekening aan reden 03-02.
 
Update 19-01-2023
Wij hebben reeds antwoord ontvangen van de Belastingdienst. Zij geven aan dat bij transitievergoedingen een SV loon van €0 doorgegeven moet worden omdat dit loon uit vroegere dienstbetrekking betreft. Dit ondanks het feit dat de verzekeringsindicaties voor WW/WIA/ZW wel met een 'J' gevuld moeten worden in de loonaangifte, als de transitievergoeding uitbetaald wordt terwijl het dienstverband nog niet is beëindigd. 
 
Wij verwachten dit aan te passen in Gemal in release 03-2022. Het nulstellenvan loon SV bij al het loon uit vroegere dienstbetrekking kan mogelijk onvoorziene gevolgen hebben voor de SV berekening in specifieke situaties, daarom willen wij deze aanpassing extra goed testen.
 
Dit heeft tot gevolg dat ook in de februariproductie melding L2208 nog getoond kan worden bij uitbetaling van transitievergoedingen. Dit betreft een terugkoppelcontrole. Voor deze fout
zal de Belastingdienst de loonaangifte niet afkeuren of kosten in rekening brengen. 
Na onze aanpassing zullen we bestaande situaties herrekenen, waardoor de loonaangifte met terugwerkende kracht wordt gecorrigeerd.
 
Nadere informatie over deze correctie en herrekening volgt in de releasenotes van periode 03-2022.
 
Oorspronkelijk bericht 18-01-2023

 

Er zijn meerdere meldingen binnengekomen omtrent melding L2208 bij het opgeven van een transitievergoeding als de werknemer nog in dienst is (in de laatste maand waarin nog salaris aan de werknemer wordt betaald).

 

Foutmelding L2208 signaleert:

Als Code soort inkomstenverhouding / inkomenscode gelijk is aan 17, 22, 23, 24, 34, 36, 37, 42 t/m 45, 50, 52, 55 t/m 63
DAN moet LoonSV gelijk zijn aan “0”.

 

Deze foutmelding wordt veroorzaakt doordat onderstaande SV codes bij het opgeven van invoercode 02378 code gelijktijdig IKV gegenereerd worden:

  • 02122 Code WW = 0 (uit-dienst) of 3 (in-dienst).
  • 02123 Code WIA = 0 (uit-dienst) of 3 (in-dienst).
  • 02124 Code ZW = 0 (uit-dienst) of 1 (in-dienst).

 

Als de werknemers nog in dienst is wordt er bij de SV codes de waarde “wel verzekerd, niet premieplichtig” (3 of 1) gegenereerd. Dit zorgt ervoor dat uitvoercode 01598 SV loon wordt berekend voor het IKV van de transitievergoeding. Sinds 2023 wordt de transitievergoeding namelijk op een aparte IKV verwerkt. De berekening van SV loon is een gevolg van de deze SV codes. Dit zorgt vanaf 2023 voor de foutmelding L2208.

 

Het genereren van de SV-codes is destijds in Gemal gemaakt naar aanleiding van informatie vanuit de belastingdienst. Ook is er reeds een known error bekend met betrekking tot melding L2208 voor een soortgelijke situatie. Daarom hebben we aan de belastingdienst nogmaals de vraag gesteld wat er in dit geval juist is. Aan de hand daarvan zullen wij, mits noodzakelijk, eventuele aanpassingen maken in Gemal. 

 

We zullen je op de hoogte houden en informeren via de community en de release notes. 

4 Opmerkingen
Sander van der Kous
CONTRIBUTOR **
door Sander van der Kous

Niet alleen bevat de loonaangifte ten onrechte SV-loon in de inkomstenverhouding voor de transitievergoeding.

Er worden ook ten onrechte premies werknemersverzekeringen berekend over de transitievergoeding (lees: loon uit vroegere dienstbetrekking).

Dat betekent dat er in voorkomende gevallen te veel werknemersbijdrage WGA-premie wordt ingehouden. Bovendien wordt er te veel aan af te dragen premies werknemersverzekeringen berekend.

Het is al niet fraai dat dit niet eerder is opgemerkt in jullie eigen testen van de release 2023-01. Maar dat het tot maart duurt voordat we dit kunnen corrigeren bij de betreffende medewerkers vind ik persoonlijk lastig uit te leggen.

 

Sander van der Kous
CONTRIBUTOR **
door Sander van der Kous

@Niek Grupstra 

Ik wil je verzoeken om zo spoedig mogelijk de met ons incident #31575203 meegezonden loonstaat goed na te rekenen. Op het hoofddienstverband wordt over de transitievergoeding ook premies werknemersverzekeringen berekend.

 

Ik ben het met je eens dat grondig testen van een aanpassing noodzakelijk is, gehaaste spoed is zelden goed.

Maar jullie analyse en beschrijving van dit issue is ook niet grondig geweest. Ik hoop dat jullie dat spoedig opnieuw bekijken.

Aangezien het hier wel degelijk om een foutieve loonberekening gaat, hoort dit de allerhoogste prioriteit te krijgen. Een correctie in maart vind ik niet passend.

door Niek Grupstra

@Sander van der Kous 

Fouten zijn helaas zelden fraai en daarom proberen wij deze tot een minimum te beperken. De aanpassing die op dit punt gevraagd wordt is risicovol, ook voor andere situaties dan de transitievergoeding. Om die reden willen wij de oplossing grondig testen voordat wij deze vrijgeven. 

 

Als je vragen of opmerkingen hebt over een specifiek incident dan wil ik je vragen die te stellen in 4me. Dit nieuwsportaal is bedoeld voor algemene informatie die voor alle klanten relevant is.

Sander van der Kous
CONTRIBUTOR **
door Sander van der Kous

De informatie in bovenstaand bericht is onvolledig.

Het blijkt niet duidelijk uit het bericht dat er ook ten onrechte premies werknemersverzekeringen wordt berekend over de transitievergoeding.

Dat lijkt me voor alle klanten relevant.

 

Ik ga ons incident in 4me aanvullen.